MINI Countryman: MINI made in NL

De echo is onvervalst Engels, de techniek is Duits, maar intussen wordt de nieuwe MINI Countryman gewoon bij VDL Nedcar in Nederland gebouwd.
MINI Countryman: MINI made in NL
Gepubliceerd: 16 mei 2017 10:00

Even een stukje historie over de MINI doen?
Ja, let’s! Dit was het karretje dat ooit de bloemenkinderen van de sixties in Swinging London transporteerde. Twiggy reed erin, Mick Jagger van The Rolling Stones bezat er eentje en ook John Lennon (uit die andere band) koesterde een MINI, die hij had laten verbouwen tot een, eh, MINI-limousine. De geniale auto overleefde gelukkig de in de jaren zeventig en tachtig door de gestaalde vakbondkaders afgedwongen Stalinistische hervormingen van de Britse auto-industrie. BMW blies het iconische ontwerp medio 2001 als retromodel nieuw leven in.

'De auto is nu zó ruim, dat je er gemakkelijk een heel hondenkennel in vervoert'

So far, so good?
Zeker. Die eerste revival-lichting was écht geslaagd. De generatie die daarna kwam was qua ontwerp wat forser. De net gelanceerde MINI Countryman is verder afgeslankt, al is dit alleen optisch. Hij ziet er een stuk strakker en atletischer uit dan de voorgangers, maar is intussen wel twintig (!) centimeter langer, waarvan vooral de achterpassagiers benenstrekkend kunnen profiteren. Verder staat-ie hoog op de poten, want dit is een heuse SUV.

WTF? Een SUV met een MINI-badge?
Ja, de auto is nu zó ruim, dat je er gemakkelijk een heel hondenkennel in vervoert. Of een uitgebreide survivalkit. Ooit op YouTube enkele tientallen mensen zich in een MINI zien proppen? Om dat record te breken, heb je nu nóg een elftal nodig. En vergis je niet: het hele onderstel (en trouwens ook de aandrijflijn) is van de BMW X1 afkomstig. Voordeel is wel dat je er nu mee in het terrein kunt. En MINI zou MINI niet zijn als ze die gelegenheid lieten passeren om er wat geinige gimmicks in aan te brengen. Zoals bijvoorbeeld de picnic bench, een uitklapbaar bankje voor op de achterklep, zodat je in de comfortabel bereikte wildernis wat zachter zit. Meer elektronisch is de voorziening die detecteert op wat voor onverhard terrein je rijdt en dit wordt middels speciale icoontjes op je display weergegeven.

Wat is er nog meer typisch MINI aan de MINI?
Nou, die ronde, kloeke klok midden op het dashboard, waar voorheen onder andere de snelheidsmeter zat. Nu huist daarin de multimedia, maar dit sixties-citaat is er nog steeds. Trouwens, de snelheid kun je nu ook aflezen via een head-up display, die je tevoorschijn kunt toveren via een tuimelschakelaartje, ook heel MINI.

'Wie hierin gaan rijden? Waarschijnlijk leuke gay gezinnen met hun kinderen en/of honden'

De MINI reed altijd als een kart, nu nog?
Dat DNA zit er nog steeds in. Hij stuurt scherp en direct, zonder dat je passagiers er zeeziek van worden. Er is een driecilinder benzinemotor, die op papier een respectabele 136 pk ophoest – lekker voor in de stad en op de autobaan tik je nét over de tweehonderd aan. Prima dus. Diesels zijn er natuurlijk ook en MINI komt voor de Countryman ook met zijn eerste hybride.

Wie kunnen we straks in deze MINI spotten?
De MINI is nu zó ruim, hij past ons inmiddels allemaal. Dus waarschijnlijk leuke gay gezinnen met hun kinderen en/of hun honden. Hij wordt hier in Nederland gebouwd, bij Nedcar. En ja, “koopt Nederlandsche waar, dan helpen wij elkaar”.

Prijs vanaf € 29.900.

Tekst: Hein van Dam