Design
7 x onweerstaanbaar glas
Geanimeerd glas
Lekker luchtig, stijlvol en toch niet té aanwezig: glas maakt een retour in het interieur. Door de toevoeging van kleur wordt het ooit zo koude, kille en harde materiaal opeens een vrolijke, speelse en stijlvolle toevoeging.
Designduo Bernhardt & Vella bedacht iets moois van glas, ditmaal voor Italiaans meubelmerk Arflex. Het ‘Vela’-kamerscherm bakent ruimtes af, zonder het zicht te belemmeren. Het ontwerp werd al ver voor de Covid-19 uitbraak bedacht, maar is nu stiekem ook nog eens hartstikke corona-proof, zonder ongezellig te zijn.
Hij blaast zijn glazen bubbel zelf, deze in hars gegoten Griekse kop. Ook wel de ‘Wonder’-lamp van Italiaans designmerk Seletti, een humoristisch ontwerp van de recalcitrante designer Uto Balmoral. Knip de lamp aan om de kauwgombal in een gloeiende zachtroze lichtbron te veranderen en get blown away!
Italiaans badkamermerk Ex.T voegt een ‘pop of colour’ toe aan de badkamer met de introductie van de ‘Nouveau’-doucheschermen. Zo’n zachtroze of pastelgroen scherm geeft gelijk een stijlvolle dimensie aan het (meestal) kleinste kamertje van het huis. Ga voor vierkant, of extra bijzonder: een glasplaat met een boogvormige afgeronde bovenkant. Een idee van designduo Bernhardt & Vella, bestaand uit de Duitse Ellen Bernhardt en Italiaanse Paola Vella.
Geen glasmerk zo beroemd als het Finse Iittala, waar meesterglasblazers het ambacht van generatie op generatie doorgeven. Dit jaar mag het bedrijf maar liefst 140 kaarsjes uitblazen en dat vieren ze met de heruitgave van diverse klassiekers in twee nieuwe kleurstellingen: kalm donkergrijs en sprankelend ‘amethist’-paars. Ster van de show is de ‘Aalto’-vaas die Alvar Aalto al in 1937 ontwierp en die nog steeds als een warm broodje over de toonbank vliegt.
Maar liefst drie sterke vaklui komen te pas aan het maken van één glasgeblazen ‘Soda’- bijzettafel. Je zou het moeten zien: terwijl een meesterglasblazer kilo’s glas in een mal blaast, perst de ander de mal samen, waarna drie personen de tafel om zijn as draaien en de laatste finishing touch aanbrengen met een gasbrander. Vervolgens staat-ie behoorlijk stevig op zijn poten, want met zijn twintig kilo schop je dit tafeltje niet per ongeluk om.
De Amsterdamse ontwerper Germans Ermičs brengt met zijn ‘Ombré Glass Chair’ een ode aan Shiro Kuramata’s iconische en vooruitstrevende ‘Glass Chair’ uit 1976. Kuramata was een van de eerste die aan de slag ging met het industriële lijmmiddel ‘photo bond 100’, waardoor hij zes glasplaten naadloos en onzichtbaar aan elkaar kon bevestigen. Zonder schroeven of andere zichtbare verbindingen. Ermičs maakte zijn hedendaagse variant uit slechts vier glasplaten, voorzien van een adembenemend regenboogachtig kleurverloop.
Of ze nu aan of uit staan, de ‘Liuw’-lampen van ontwerper Hedwich Hooghiemstra zijn kunstwerken op zich. De gelaagde composities van gekleurde glaspanelen vormen samen lichtobjecten waar je eindeloos naar kan blijven staren. Afhankelijk van het moment van de dag, de lichtval in huis en je standpunt, veranderen ze continu van uiterlijk. De kleine lampen (28 x 33 x 6,5) doen het goed als tafelmodel, de grote exemplaren (75 x 45 x 7,5 cm) zijn ware schilderijen voor aan de muur.
Beeld: Ronalds Smits (Liuw), Jussi Puikkonen (Ombre Glass Chair)