Afwasmiddel Fairy heet even Fair in het kader van een Pride-campagne
Ook deed Fairy onderzoek naar homo-ouders en adoptie
Het Britse afwasmiddelmerk Fairy ondergaat speciaal voor Pride een gedaantewisseling. Het woord ‘Fairy’ heeft in LHBTQ-kringen een minder vrolijke bijsmaak, dus daarom heet de Pride-editie ‘Fair’, wat staat voor open en eerlijk. Bekijk hier de campagnevideo met Duncan James van Blue.
Het woord ‘fairy’ betekent fee, een sprookjesfiguur. Maar je zou het ook in het Nederlands kunnen vertalen met ‘mietje’. Niet zo’n leuk scheldwoord, dus. In Groot-Brittannië is Fairy daarnaast de naam van een afwasmiddelmerk.
Albert Kennedy Trust
De grap is nu, of eigenlijk is het bloedserieus, dat Fairy een partnerschap is aangegaan met de Albert Kennedy Trust (AKT), een LHBTQ-belangenorganisatie. Als onderdeel van een gezamenlijke campagne is er nu een speciale editie verschenen van het afwasmiddel, onder de naam Fair. Het merk doneert 50.000 pond aan de AKT. Voor iedere verkochte fles Fair gaat er bovendien een donatie naar de AKT.
Ouderschap en adoptie
Daarnaast hebben AKT en Fairy een onderzoeksrapport uitgebracht onder de naam The Fair Report. Dit gaat over ouderschap en adoptie en hieruit blijkt dat 69% van de ondervraagden hun kind ondersteunt als hij of zij een relatie heeft met iemand van hetzelfde geslacht en zelf een kind wil adopteren.
Daarentegen vond maar liefst 18% dat gezinnen met homoseksuele ouders niet zouden moeten bestaan. 59% vond dat ze positief over LHBTQ-gerelateerde onderwerpen praten met hun kinderen.
Duncan James
Er is een video gelanceerd die de campagne ondersteunt. Hierin is onder meer Duncan James te zien, een van de zangers van boyband Blue die in 2014 uit de kast kwam. In de video vertelt hij hoe medeboybandlid Simon Webbe hem meteen accepteerde zoals hij was, net als zijn moeder.
De speciale editie van Fairy, die dus Fair heet, heeft een regenbooglogo. Tim Sigsworth, CEO van AKT, hoopt dat kinderen zich afvragen wat die regenboog ineens doet op die fles afwasmiddel, om zo gesprekken over acceptatie tot stand te brengen.
Hier de video: