Alibaba oogst lof met Chinese commercial vol gaykoppels

Leestijd: < 1 min

China is berucht vanwege het censureren van homoseksuele uitingen in de media. Het Chinese bedrijf Alibaba trekt zich hier niets van aan en kwam deze week met een commercial, waarin verschillende homostellen zijn te zien.

Alibaba Group Holding LTD is in ons land vooral bekend vanwege Ali Express, de grootste koopjessite ter wereld die ook in Nederland bezorgt. In China zelf hebben ze een shop die Tmall heet. De e-commerce-gigant timmert behoorlijk aan de weg en trekt zich weinig aan van de Chinese censuur.

Chinees nieuwjaar
Speciaal voor het Chinese nieuwjaar heeft Alibaba's Tmall nu een commercial gemaakt, waarin is te zien hoe twee mannen afreizen naar het ouderlijk huis van een van de twee. Ze zeggen niet expliciet dat ze een stel zijn, maar impliceren dat wel als de een de ander voorstelt aan zijn moeder: “Hoi, dit is Kelvin.”

Even verderop in het twintig seconden durende spotje zitten twee vrouwen aan tafel te giechelen. En vlak voor het einde van de commercial noemt Kelvin de vader van zijn vriend ‘papa’, wat tot een ongemakkelijke stilte leidt aan tafel.

Familie en inclusiviteit
De commercial is sinds woensdag 8 januari te zien op verschillende Chinese sociale media. LHBTQ-organisaties spreken vol lof over de spot en roemen het gevoel voor humor. Een woordvoerder van Alibaba heeft laten weten dat het Chinese nieuwjaar een tijd is voor familie en inclusiviteit. De advertentie is hier een creatieve uiting van.

Hoewel homoseksualiteit niet verboden is, zijn er vanwege de Chinese censuur maar weinig uitingen te zien in de media. De LHBTQ-organisatie LoveMatters bedankt Alibaba dan ook voor het maken van de commercial.

BLued
Het is niet de eerste keer dat Alibaba zich inzet voor de LHBTQ-gemeenschap. Eerder gingen ze een samenwerking aan met de gay dating-app Blued. Ze vlogen tien gaykoppels naar Los Angeles, waar ze een week vakantie vierden die eindigde met een huwelijksceremonie.

Powered by Labrador CMS