Pompoen is een zeer oud cultuurgewas. Al zo'n 7000 jaar voor christus werd er al pompoen gegeten. In heel Europa worden dan ook pompoenen gekweekt.

Je ziet vooral de oranje pompoenen die prima zijn voor de soep maar zelf adviseer ik mensen altijd kennis te maken met de groene pompoen. Deze Japanse pompoen is krachtiger en voller van smaak. Het percentage koolhydraten, eiwitten, calcium, fosfor, magnesium, ijzer en caroteen in de Japanse pompoen is vele malen hoger dan in de gewone pompoen.

Ongeveer 15 jaar geleden at ik voor het eerst pompoen, het was voor medicinale doeleinden, om de zoetbehoefte te bevredigen en aan te sterken. Pompoen werkt heel kalmerend en verzachtend voor het lichaam. Voor mensen die suikerziekte hebben is het aan te raden om minimaal drie maal per week de Japanse pompoen te eten. In Japan worden daar goede resultaten mee geboekt. Elke prostaat kan wel wat ondersteuning gebruiken en eet dan ook met enige regelmaat gedroogde pompoenzaden.

Menig man is al geholpen met de gunstige werking van deze zaden. Het lekkerst is dat je de zaden even roostert.


Het bekendste gerecht is de pompoensoep.
Als je op google pompoensoep zoekt, dan krijg je diverse recepten. Om het enigszins spannend te houden, heb ik voor jullie een traditioneel Japans macrobiotisch pompoengerecht.

Je koopt daarvoor een groene Japanse pompoen, een pakje tofu, een pakje kombu, een flesje shoyu en  mirin en een prei. Was de gehele pompoen onder warm water goed schoon. Snijdt de pompoen zonder te schillen in vier stukken. Neem een lepel en verwijder de zaden en snijdt de halve pompoen in grote stukken.

Neem een klein stevig pannetje met deksel. Op laag vuur met wat olie fruit je de pompoen een paar minuten. Neem een strook kombu en knip deze in stukken en voeg dit toe aan de pompoen. Snijdt de tofu in plakken en leg dit op de pompoen en kombu. Neem een glas water en voeg er zoveel water aan toe dat het 2 cm in het water staat.

Voeg een halve lepel shoyu en een eetlepel mirin eraan toe. Doe de deksel op het pannetje en laat dit 20 minuten zachtjes stoven. Na 15 minuten voeg je voorzichtig naar smaak nog wat shoyu toe. Maak het af met gesneden prei die je heel even mee laat stoven.

Je kunt dit gerecht combineren met bijvoorbeeld noodles. Een wokgerecht van een koolsoort met rijstazijn maakt het geheel compleet. Binnen 30 minuten heb je een smaakvolle en voedzame maaltijd op tafel voor de koude herfst- en winterdagen.

Veel pompoenplezier!

VIncent Gerdsen