Zo begint ongeveer ‘In bed is het fijn toeven’. Jeroen Bos speelt samen met Mike Starink, bekend van call-tv en de Disney Club, een homostel dat een dag in bed doorbrengt.

‘In bed is het fijn toeven’ presenteert zich als een rechtstreeks toneelstuk. Dat houdt in dat de acteurs er geen geheim van maken dat ze voor publiek spelen. Sterker nog, ze praten volop tegen het publiek, gaan er tussen zitten en er zit zelfs een interactiemoment in het toneelstuk. Er worden geen microfoons gebruikt en er wordt niks verborgen. De acteurs lopen in niets meer dan een slip over het podium en Starink gaat zelfs helemaal uit de kleren.

Het stuk is opgebouwd uit de irritaties van het ‘echte’ leven en gesprekken die iedereen in een relatie eens in de zoveel tijd wel eens met zijn of haar partner voert. Hoewel Paul Haenen (Margreet Dolman, Dominee Gremdaat) het speciaal voor Bos en Starink heeft geschreven, is het niet op het specifieke leven van Bos en Starink gebaseerd (Starink en Bos zijn in het echt ook een stel). Het stuk zou voor ieder paar, homo of hetero, herkenbaar moeten zijn. Het uiteindelijke resultaat zit er tussenin, door de overduidelijke mannetje/vrouwtje-rolverdeling in het toneelstuk, is het voor hetero’s zeker toegankelijk. Tegelijkertijd doet het wel afbraak aan de moderne homorelatie waar van die rolverdeling steeds vaker helemaal geen sprake meer is.

Starink doet het als debuterend acteur niet slecht maar is op momenten te geforceerd zichzelf aan het zijn. Bos lijkt meer een rol te spelen. Dat is ook te hopen, want als hij in het dagelijks leven net zo kwetsbaar, klef en overdreven emotioneel is, zou dat erg irritant zijn. We gaan er gemakshalve dus maar van uit dat het z’n rol is, en die vertolkt hij goed.

Uiteindelijk kijk je als toeschouwer naar mijmeringen over liefde en jaloezie dat op sommige momenten erg verplicht over komt, maar gelukkig zo nu en dan afgewisseld wordt met een goede grap. ‘In bed is het fijn toeven’ zal geen eyeopener zijn, maar als je bereid bent zeventien euro voor een toneelstuk van 75 minuten te betalen, kun je er een stille doordeweekse avond gerust naartoe.

‘In bed is het fijn toeven’ is nog tot en met 11 november te zien in het Betty Asfalttheater in Amsterdam. Voor kaarten, zie www.bettyasfalt.nl.