Gay.nl geeft in samenwerking met distributeur Cinéart 3x2 kaarten weg voor A Single Man. Je kunt de film daarmee gratis bekijken in elke bioscoop in Nederland waar de film draait. Winnen? Mail naar win@gay.nl met A Single Man als onderwerp. Vergeet niet je voor- en achternaam, je profielnaam en je adres te vermelden. Goldmembers krijgen voorrang.

A Single Man, een verfilming van het gelijknamige boek van Christopher Isherwood, gaat over een dag uit het leven van George. George doceert Engels, leest graag en is onlangs door een auto-ongeluk z’n vriend verloren. Daar heeft George het moeilijk mee. Het is een simpel concept maar eerlijk is eerlijk, het wordt prachtig verteld.

Tom Ford heeft zijn kennis van fotografie en kleurgebruik vertaald naar het grote scherm. Soms komt dat wat lomp over met harde overgangen van warme naar kille kleuren, maar over het algemeen geeft het de film iets artistieks en laat Ford daarmee op beeld zien wat in Isherwood’s boek zo uitvoerig beschreven wordt.

Julianne Moore krijgt het voor elkaar om in één scène de pijn en breekbaarheid van een eenzame, gescheiden vrouw over te brengen. Vorig jaar kreeg Viola Davis voor één formidabele scène in de film Doubt een oscarnominatie en het heeft er alle schijn van Julianne Moore eenzelfde prestatie achter haar naam mag gaan schrijven. Nicolas Hoult, die je vast nog wel kent als het jongetje uit ‘About a Boy’, zet eveneens een uitstekende prestatie neer. Het is erg moeilijk om niet spontaan verliefd te worden op de inmiddels volwassen Hoult, die gefilmd is zoals Ford een fotomodel zou fotograferen.

Maar de absolute topprestatie wordt neergezet door Colin Firth. De acteur die we vooral kennen van romcoms als ‘Bridget Jones’ en ‘Love, Actually’ schittert als nooit te voren. Zonder ook maar een shot te overacteren, brengt Firth het verdriet over dat zijn personage George voelt. Firth heeft zeer terecht een Golden Globe-nominatie gekregen en het moet erg gek gaan lopen wil hij een Oscar-nominatie mislopen. Z’n prestatie in deze film maakt hem tevens een grote kanshebber.

Dit alles maakt A Single Man echter geen nieuwe Milk. Waar Milk vooral over homo-emancipatie ging, is in A Single Man de homoseksualiteit van de hoofdpersoon nauwelijks een issue. Op stribbelingen met de schoonfamilie en een teleurgesteld ex-vriendinnetje na, had de hoofdpersoon net zo goed hetero kunnen zijn. Al met al is A Single Man is een film van zeer hoog niveau en een absolute must-see voor iedere filmliefhebber.

A Single Man is vanaf 4 februari in de bioscoop te zien.

KS