Ze waren ooit met elkaar getrouwd, nu strijden een gescheiden man en vrouw om de Oscar voor beste regie. Kathryn Bigelow en James Cameron (foto). Voor James Cameron is de spotlight niets nieuws. Hij zette de meest grootse records neer met de Titanic (een film die maarliefst 11 Oscars kreeg toebedeeld): alle bezoekers- en omzetrecords die er waren, werden verbroken.

Die nieuwe records zijn inmiddels weggevaagd door Cameron’s nieuwste film: Avatar. De film die tijdens de feestdagen van 2009 en in de eerste weken van 2010 vrijwel iedereen een 3D-bril liet opzetten. Avatar is immens populair.

Cameron kreeg tijdens de Golden Globes de prijs voor beste regie, maar het is de vraag of de Academy er hetzelfde over denkt. De ‘klassiekere’ Academy zou zomaar eens voor de regieprestatie van Kathryn Bigelow kunnen gaan, die The Hurt Locker regisseerde. Die kans lijkt zelfs ietsje groter, maar net als bij beste film is het hier de strijd tussen ‘small screen’ (The Hurt Locker) en ‘big screen’ (Avatar). In het verleden ging de Academy vrijwel altijd voor ‘small screen’-films en –regisseurs, maar dat kan na de kritiek van vorig jaar nu wel eens anders zijn.

Andere genomineerden in de categorie beste regie zijn Quentin Tarantino (Inglourious Basterds), Jason Reitman (Up in the Air) en Lee Daniels (Precious). De eerste twee uit dat rijtje zijn nog enigszins serieuze outsiders, Lee Daniels lijkt geen schijn van kans te maken in deze categorie.

Hoe makkelijk het vorig jaar was bij deze belangrijke categorieën (je kon vrijwel overal Slumdog Millionaire invullen), zo lastig is het dit jaar. Het lijkt vooral bij de prijzen voor beste scripts (één voor beste aangepaste script en één voor beste nieuwe script) niet alleen om The Hurt Locker en Avatar te gaan.

Avatar is zelfs niet eens genomineerd voor z’n script (dat eerlijk gezegd ook wel erg simpel was) en dus zou je zeggen dat in de categorie nieuwe scripts The Hurt Locker wel moet winnen. Maar zo makkelijk is het niet. Inglourious Basterds is namelijk een film die ze in Los Angeles erg konden waarderen maar door de strijd tussen de twee titanen wordt ondergesneeuwd. Het zou zomaar kunnen dat Tarantino dit beeldje wel op z’n schoorsteenmantel mag gaan zetten. Gezien het Amerikaanse oorlogssentiment en de rauwe maar realistische weergave van The Hurt Locker verwacht ik echter dat ook de prijs voor beste nieuwe script naar de film van Bigelow (foto) zal gaan.

Bij de prijs voor beste aangepaste script, vinden zowel Robbert Jan als ik dat Precious zou moeten winnen. Een prachtig, hartverscheurend verhaal dat goed vertaald is naar het grote scherm. Dit gaat echter niet gebeuren. De prijs gaat naar Up in the Air, een leuke, luchtige, maar overschatte film van Jason Reitman.

De andere drie genomineerde in deze categorieën verdienen ook wat aandacht. District 9 is een onderhoudende sci-fi, An Education is een prima verfilming van een boek van Nick Hornby en In The Loop is een ontzettend grappig en scherp verhaal over de totstandkoming van oorlog. Drie scripts die net als Precious absoluut niet onderdoen voor Up in the Air.

Maar voor de Oscars geldt: nothing beats the buzz.

Kristiaan Schimmel

Meer voorspellingen? Morgen voorspellen we beste acteur en zaterdag beste film, door Robbert Jan Proos en Kristiaan Schimmel. Zij hebben speciaal voor Gay.nl alle genomineerde films gezien en zijn daarmee zelfverklaard filmkenner.

Lees ook:
» RttO: The Hurt Locker onder vuur (1) reacties
» RttO: Beste actrice (9) reacties
» RttO: Beste bijrollen (21) reacties
» RttO: Brüno reikt Oscar uit (15) reacties
» Penn wint Oscar voor Milk (36) reacties