Zo ontwikkelde Unilever - van de wasmiddelen, deodorants en shampoos enz. - ook verhaaltjes voor rond hun l' OMO-commercials, en de eerste 'soap' was geboren, ' …door en door schoon.! ' (GTST). 
Als dat inderdaad zo zou zijn, dan geeft dat natuurlijk helemaal niets, maar als je content voor zo'n site moet aanleveren, schijn je het nooit goed te doen. Niet duur!

Nu ik op de helft van het aantal afgesproken verhaaltjes ben aangekomen, maak ik vandaag een zap-verhaal in drie delen.
'Snel en kort' zou beter werken op internet, aldus mijn eindredacteur Kristiaan. Beginnen we met wat theorie, daarna een persoonlijk ding, om af te sluiten met de real-life gay-soap. ' Van alles wat' is meestal niks, maar beter een goede generalist, dan some old focussend fossil, toch?

Seksualiteit is slechts een constructie, bepaald door een moment in geschiedenis, tijd, en cultuur.

Eigenlijk is het best vreemd, dat mensen worden ingedeeld in groepen, naarmate ze geile en/of verliefde gevoelens ontwikkelen voor iemand van het andere - dan wel hetzelfde - geslacht. Is het niet net zo vreemd als mensen in te delen in: groepen die een bepaalde haarkleur hebben, of een voorliefde voor zoete, dan wel zoute snacks? En behalve die eerder genoemde gevoelens, zijn er eigenlijk wel andere gemeenschappelijkheden tussen deze mannen die toevallig zin hebben in een andere piemel, of de vrouwen die andere tieten (ook) lekker vinden?

Puberjochies neuken

Volgens Franse filosoof Foucault, ligt het er maar net aan wanneer je geboren bent. Het woord 'homoseksualiteit' is pas bedacht in 1869, maar laat je niet wijs maken dat ze voor die tijd niet genoten van same-sex seks. Voel je je als homo van nu verwant met de klassiek Griekse getrouwde pedo, die graag (publiekelijk) af en toe een puberjochie neukt? Of met de bosjesman uit Nieuw Guinea, die van zijn achtste tot zijn vijftiende het sperma slikt van alle oudere jongens van het dorp, daarna zelf een paar jaar mag spuiten in weer versere jongensbekkies, tot hij trouwt en ook zelf weer kinderen krijgt? Vast niet.
Wat men 'homoseksualiteit' noemt, heeft denk ik meer te maken met de plek waar je woont, en de plaats die je inneemt op de tijdsbalk van de geschiedenis.

Stigmatisatie leidt vaak tot schaamte

Tot 1973 (!) was homoseksualiteit nog een echte 'ziekte', maar tegenwoordig noemen ze het gelukkig niet meer zo...
Het stigma van 'de homo' blijft echter gewoon bestaan, en dat is vaak lastig omdat het niet altijd meteen duidelijk is wanneer iemand hetero- dan wel homoseksueel is. 'Stigma', is het idee dat men verbindt aan een persoon, omdat deze persoon kenmerken vertoont die niet gelijk zijn aan de kenmerken van een 'normaal' (zeg maar 'average') persoon.
Met vervelende stereotypering tot gevolg, bewust dan wel onbewust. Veel gestigmatiseerden in deze maatschappij hebben de pech (?) dat hun 'anders zijn' direct duidelijk is in de omgang met anderen. Wie maar een been heeft, of toevallig geen neus, in een rolstoel zit, of spleetogen, heeft wordt misschien eerder in een bepaalde categorie gestopt dan doven, stotteraars of homo's, waarvan het niet op het eerste gezicht duidelijk is dat ze 'anders' zijn dan de 'normalen' (lees: grootste gemiddelde deler).

Wie zich bewust wordt van zijn stigma (discriminatiegezeik enzo) kan drie dingen doen: geleerd van de deskundige Erving Goffmann.
1) 'Reparen' (oogcorrectie, een plastic been aanschaffen, tegen je zin in met het andere geslacht naar bed, etc.)
Ik denk dat mensen daar over het algemeen niet veel gelukkiger van worden,
maar heb daar zelf geen ervaring mee, dus kan er niet echt over oordelen.
2) Naast 'repareren' zou je ook kunnen 'verbloemen'. Denk dan aan stotteraars die bepaalde woorden vermijden, homo's die instinctief lila zijden India-hemden willen dragen maar tegen hun eigen smaak in toch kiezen voor
een veiliger 'sportief en mannelijk' Abercrombie & Fitch-shirt.
3) De derde keuze zou kunnen zijn: 'breken met de norm'. Je noemt je gewoon 'anders', hebt verder schijt aan sociale conventies, en doet gewoon lekker waar je zin in hebt. Lollig wordt het pas echt wanneer je daar in doorslaat, en met gelijkgestemden de 'normalen' becritiseert , en de voordelen van je 'anders zijn' vergroot, tot in het oneindige toe…

Wie mij een beetje kent, weet dat ik me op dit moment het veiligst voel bij de laatste optie, zonder al te veel door te slaan. Wat niet wil zeggen dat dat werkt voor iedereen. Tot zo ver de theorie, wie zin heeft in meer, leest de literatuur-reclame onderaan dit geneuzel.

Lekker vies doen

Vies is het tegenovergestelde van schoon. Sommige mensen noemen homo's 'vies'. Het is maar hoe je het bekijkt. In een oude L'Homo (van L'inda), las ik een keer een quote, weet niet meer van wie: 'poep aan de piemel, dat is het risico van het vak'. Ik moest daar erg om lachen. Zelf ben ik niet van het poep en plas gedoe (ieder z'n ding!) maar toch ben ik het wel eens met de strekking van deze quote. Een beetje vies vind ik zelf best lekker. Daarin had Xavier gelijk met z'n hate-mail. Jongens of mannen die ruiken naar 'gebottelde merken' (kostprijs : 3 euro, verkoopprijs : 60 euro) zijn voor mij onaantrekkelijk. Ik kan me vergissen, maar de meeste homo's die ik heb ontmoet, houden niet zo van vies. Het lijkt wel of ze schoner willen zijn dan de rest, misschien omdat ze het 'vieze verhaal' geloven. Vers zweet in een grote bos okselhaar, een piemel proeven - die slechts vijf uur eerder werd gepoetst - , ik vind het heerlijk! Lieve mensen, douche zo vaak je wilt, maar onthou dat 'fris' niet per definitie beter is dan 'vies'. En kale piemels boven de 19 vind ik stom. Sorry. Te veel Amerikaanse porno's gezien?
Zo, nu snel verder. In day-time soaps zit tegenwoordig altijd wel een frisse homo - gestigmatiseerd of niet - maar dan nu snel nog even een update over mijn echte gay real life soap.

The soap (without the minty freshness):

Tante Ditta begon met een schildercursus bij Atelier De Eshoeve in Uffelte, en maakt zich niet meer zo'n zorgen om Kas.
Kas - minder gothic en met meer gebruinde huid - blowt niet meer, is geslaagd voor (al!) z'n tentamens, en werkt bij tropische temperaturen gekleed op een blote strandtent in Zandvoort.
Irene ligt in scheiding met haar man, een relatie met haar Bikram-Yoga instructeur wordt niet uitgesloten.
Marianne 'geniet' - met drie vriendinnen - van een Corendon all-in-resort-vakantie in Antalya, Turkije (320 euro per week, inclusief lokale alcoholische drankjes).
Xavier verscheen onlangs stralend op de 'Barbie-Couture' opening in de Bijenkorf, in het gezelschap van een mooie, goed geklede, wat oudere Italiaan.
En Eugene… well… Eugene is nog steeds clueless. Maar wel happy.

Reclame en referenties:
Queer Theory Gay PsychologyStigmaLindaVoetenOkselsSchilderlesBikram YogaAntalya