De vraag die centraal stond was: Heeft de Veenendaalse groothandel in relatiegeschenken Maxgiving in strijd met de Algemene wet gelijke behandeling gehandeld, omdat hij om principiële redenen weigerde voor de Tilburgse homo-organisatie Embrace Pink balpennen te bedrukken voor die club?

Beide partijen kregen de kans haar verhaal te doen. Voor Embrace Pink-directeur G.Nijenhuis is het een uitgemaakte zaak dat er verboden onderscheid is gemaakt op grond van seksuele gerichtheid: „Iedereen mag geloven wat hij wil, maar kerk en staat zijn gescheiden en er staat duidelijk in de wet dat niemand mag discrimineren. Dat heeft Maxgiving wel gedaan, want ik had hier niet gezeten als ik voor een hetero-organisatie zou werken. Als ik aan de groothandel had gevraagd om de tekst ”Embrace yellow, omarm geel” op een balpen te bedrukken, was er niets aan de hand geweest.”

Na de Embrace Pink-directeur mag de Veenendaalse advocaat mr. J. Eerbeek namens Maxgiving zijn zegje doen. Volgens hem ligt de kwestie toch duidelijk anders dan Nijenhuis suggereert. „De groothandel is aan iedereen bereid bedrukte pennen te leveren, maar alleen met teksten waar men achter kan staan. Als dat niet het geval is, wordt de opdracht geweigerd. Dat is ongeacht de opdrachtgever; of het nu een kerk of een homo-organisatie is.”

Als voorbeeld geeft Eerbeek aan dat Maxgiving onlangs heeft geweigerd voor een klant een aantal poloshirts te bedrukken, omdat de gevraagde tekst volgens de groothandel negatief zou zijn voor kinderen met het syndroom van Down.

Het steekt de advocaat dat de homo-organisatie weinig moeite heeft gedaan om Maxgiving beter te begrijpen. „Nadat de opdracht was geweigerd, vroeg Embrace Pink op de betreffende dag om 10.29 op de eigen website zich af wat die principiële redenen dan precies waren. Maar nog geen minuut later kwam er al een persbericht uit waarin Maxgiving werd beschuldigd van het weigeren van de opdracht en dat er om die reden aangifte zou worden gedaan. Daarmee wekt Nijenhuis de indruk dat het hem vooral gaat om publieke belangstelling voor de kwestie te krijgen.”

Zou Maxgiving ook een opdracht van Embrace Pink hebben geweigerd als niet de tekst - Fris & Fruitige Foundation voor seksuele diversiteit en homo-emancipatie- was aangeleverd, maar alleen het logo van de organisatie, vraagt Goudsmit? Daar wil directeur C. van Engelenhoven wel zelf op antwoorden. „Het ging ons in dit geval in ieder geval puur om de tekst zelf. Daar willen we geen reclame voor maken, maar ik denk dat niemand van ons bedrijf Embrace Pink anders zou hebben herkend.”

Over uiterlijk acht weken zal de commissie uitspraak doen over deze zaak.

CF/Reformatorisch Dagblad

Lees ook:
» Bedrijf weigert homo-drukwerk (33) reacties