De trailer van Sint draaide amper in de bioscoop, toen bezorgde ouders de film al wilden boycotten. Het affiche zou angstaanjagend zijn voor kinderen. Onzin, volgens filmmaker Dick Maas. "Als jij je kind zeven jaar voor de gek hebt gehouden, dan kun je toch ook wel iets verzinnen bij het zien van het affiche?" vertelde hij aan nieuwssite Nu.nl. Je kunt haast niet anders dan je afvragen of de film alle hype rondom het affiche wel kan ontstijgen. Gisterenavond ging in de Amsterdamse Stopera, met een volle zaal van maar liefst 1.600 toeschouwers, de film dan eindelijk in première.

Filantropische inslag
Veel ouders voeden hun kinderen op met het idee dat Sinterklaas een vriendelijke, gulle man met filantropische inslag is, die op de avond voor zijn verjaardag met een schimmel tussen z'n benen over de daken rent en cadeautjes rondstrooit. Hij wordt bijgestaan door een stel door schoorsteenroet bevuilde Pieten die voorheen werden geportretteerd als gevaarlijke boemannen die stoute kindertjes in de zak mee wilden nemen naar Spanje, maar tegenwoordig vooral de lolbroek uithangen en licht-acrobatische kunstjes vertonen. In de intro van Sint wordt meteen duidelijk dat dit beeld compleet onterecht is.

We gaan terug naar de middeleeuwen, waar we in een Robin Hood-achtige setting te zien krijgen dat Sint Niklas eigenlijk een gemene tiran is, die samen met een stel plunderende, moordende en waarschijnlijk ook stinkende handlangers het volk teistert en afperst. Het volk komt dan ook in opstand en steekt het schip van Sint Niklas en zijn handlangers in brand, waarbij de opvarenden levend verbranden. We flitsen naar de jaren '60, waar een boerengezin pakjesavond aan het vieren is. De oudste zoon gaat even bij de varkens kijken, en ondertussen wordt zijn familie door de verkoolde Sint en Pieten uitgemoord.

Hormonale scholier
En dan zijn we in 2010, waarin de oudste zoon een volwassen man is, die heeft ontdekt dat eens in de zoveel jaar, als het volle maan is op pakjesavond, Sint Niklas en zijn bloeddorstige Pieten toeslaan. Egbert-Jan Weeber speelt een hormonale scholier die zichzelf ieder jaar samen met wat vrienden verhuurt als Sinterklaas en een stel Pieten. Maar dan arriveert het spookschip van Sint Niklas om, heel toepasselijk, roet in het eten te gooien.

Sint is een geslaagde horrorfilm geworden, waarbij de slachtoffers van Sint Niklas op bloederige wijze om het leven worden gebracht. Toch zijn kinderen niet helemaal 'vrij spel': in de film zien we geen enkele minderjarige (behalve de door twintigers gespeelde middelbare scholieren) op expliciete wijze aan zijn of haar einde komen. De film zit natuurlijk vol met geijkte schrikmomenten, maar ook tussen die momenten door is de film spannend. De special effects, waarin de geblakerde Sint Niklas op z'n vleeswondschimmel over de daken van de Amsterdamse Brouwersgracht galoppeert, komen goed uit de verf. En er zit zowaar één homograpje in de film, wanneer Sint Niklas met vleeswondschimmel en al door het dak lazert bij twee jongens die samen pakjesavond vieren. Al met al een film die je moet gaan zien!

MartijnT

Winnen
Angstaanjagend of onschadelijk? Daar zijn de meningen over verdeeld. Maar in samenwerking met A-Film mogen we 5 exemplaren van de filmposter van Sint verloten! Mail naar win@gay.nl o.v.v. 'Sint'. Vergeet vooral niet je profielnaam en volledige adres mee te sturen!

Let op: Goldmembers krijgen voorrang! Nog geen Goldmember? Klik hier voor info!