Vijf afleveringen van 25 minuten, ze zijn er een jaar mee bezig geweest. In het nieuwe KRO-programma vertellen jongeren voor het eerst aan hun familie en vrienden dat ze homoseksueel zijn.

Waarom het zo lang duurde om een seizoen te maken?

Mors: 'Je bent lang bezig de juiste kandidaten te vinden en ze zorgvuldig op het moment voor te bereiden. Er is een psycholoog bij betrokken. Vanuit de redactie werd soms dagelijks met de jongeren gebeld. Maar als je eenmaal met draaien begint, moet je snel doorgaan. Je kunt niet langsgaan bij de ouders en pas twee maanden later bij de vrienden. Na de opnames bleven we altijd nog lang met het gezin napraten.'
Boomsma: 'Je wilt een mooi programma maken, maar als je daarmee een leven verwoest omdat de relatie met de ouders kapotgaat, doen we het niet goed.'

Waren de ouders echt onvoorbereid? Is niets geënsceneerd?

Boomsma: 'Nee. Dat kan ook niet, het is te intiem, te persoonlijk. Wel probeerden we de omstandigheden zo gunstig mogelijk te laten zijn.'
Mors: 'Maar je kunt niet alles regisseren. In aflevering één is het gezin aan het gourmetten. Net als Theo zijn korte briefje gaat voorlezen, gooit zijn moeder een halve kip in de pan, die begint te spetteren en te sissen. De geluidsman werd helemaal gek!'

Over de vraag of zo'n programma nou nodig is zegt het tweetal:

Boomsma: 'Bedenk dat iedereen die zich opgeeft al jaren in de knoop zit. Ze gebruiken het programma als stok achter de deur om het eindelijk te vertellen.'
Mors: 'Een van die jongens zegt: als ik niet had meegedaan, had ik het nu nog niet verteld. Ze zien zich ook als ambassadeurs; hopen dat het voor anderen makkelijker wordt om ervoor uit te komen wie ze werkelijk zijn.'
Boomsma: 'Iedereen ziet tegen dit moment op. En het klimaat hierover is in Nederland de laatste tijd duidelijk minder tolerant geworden.'

En hoort een coming out niet iets te zijn wat intiem is?

Boomsma: 'Dat maakte het ook zo gecompliceerd. We wilden alleen maar jongeren die nog niets verteld hadden. En zie er dan maar met een cameraploeg bij in de buurt te komen. Voor de familie moet je dan een smoesje gebruiken, zoals: we maken een programma over jongeren en een belangrijk moment in hun leven. Bij Theo in aflevering één was dat de wereldreis die hij ging maken.'
Mors: 'Achteraf zeiden veel ouders: had dat maar gewoon zonder camera's erbij aan de keukentafel verteld.'
Boomsma: 'Het voelt toch als een motie van wantrouwen.'
Mors: 'Maar doordat we vaak de gesprekken vooraf met hun zoons en dochters konden tonen, zagen ze ook hoe die ermee hadden gezeten en waarom hiervoor was gekozen.'

Op welk effect hoop je met dit programma?

Boomsma: 'We willen homoseksualiteit een gezicht geven: dit zijn de mensen en dit is hun verhaal. Zodat mensen met ze kunnen meeleven.'
Mors: 'Laten zien hoe belangrijk het is dat ze durven te laten zien wie ze zijn. Uiteindelijk is dat de boodschap: vertel het maar, dit geheim, ook zonder camera's erbij.'

De uitzending met Theo is terug te zien op www.uitzendinggemist.nl

Bron: De Volkskrant



Lees ook:
» Kijktip: Uit de Kast (1) reacties