Haantjes is een prequel van kaskraker "Komt een vrouw bij de dokter" met dezelfde personages. Kluun laat zich in het boek van zijn vrolijkste kant zien. Reclameboys Frenk en Stijn hebben samen met über-gay Charles het bureau Merk in Uitvoering opgericht. In de aanloop naar de Gay Games hebben ze de ultieme kaskraker bedacht: Nederlandse vlaggen met roze in plaats van rood, petjes en fluitjes. Het drietal steekt een ton in de productie, maar blijkt al snel beter in strategisch plannen dan ordinaire verkoop op straat.

Volgens Kluun is het boek behoorlijk real-life. Met zijn bureau in de jaren negentig maakten ze behoorlijk wat beginnersfouten. Teveel producten, jaartallen op de vlaggen etc. "We wilden liever in de boardroom van de KNP en ministeries aan de slag en niet in een drukkerij in Harlingen. Daar stonden we dan petjes uit te pakken en te verkopen voor een tientje. We voelden ons daarvoor te goed en wisten bovendien niets van de gay wereld."

Kluun vond de Gay Games een bijzondere ervaring: "Al heb ik geen seksuele interesse in mannen, wat ik in de stad voelde was uniek. De sfeer was zo mooi, vergelijk het met voetbalhaters die bij een WK-finale ook meedoen met het steunen van Oranje. Ik stond bij de Gay Games aan de zijlijn alsof ik carnaval vierde zonder een biertje. Wij hetero's voelden ons outcasts met onze buikjes en ongetrainde lichamen. Van haantjes werden we losers."

 AN/Bron:De Pers