Wat direct opvalt bij het zien van de film is dat jullie een ontzettende chemie hebben. Hoe is jullie samenwerking verlopen?
Paul: ‘Job [Gosschalk, de regisseur - red.] had al besloten dat Alwin en ik samen een stel zouden spelen. Ik kende Alwin al van toneel, en ik vond hem ook al leuk, aantrekkelijk en aardig, maar ik had hem amper gesproken. Nadat ik hem ontmoette zei ik tegen Job, ‘Maar hij is toch veel te klein voor me? Hij past drie keer in mij!’ Tijdens de opnames vond ik het zo nu en dan lijken op een relatie tussen Shrek en een heel mooi jongetje, die hij aan het einde van de film dan opeet. Maar we hadden gelijk een hele goede band.’
Alwin: ‘Ik vond het zelf heel erg spannend, want ik kende Paul natuurlijk al lang van tv, mijn ouders zijn ook enorm fan van hem. Toen Job zei dat ik met Paul zou spelen, en zelfs een setje zou vormen, ben ik inderdaad naar een opname van z’n tv-show gegaan. Ik vond het toen nog zó indrukwekkend om hem te ontmoeten. Toen we gingen samenwerken op de set ging alles eigenlijk vanzelf.’
Paul: ‘Ik word op zo’n moment toch een beetje verliefd. We hebben één keer de hele dag alleen samen scènes gefilmd, waar verder niemand bij was. Dat was echt een topdag. De laatste scène die we toen hebben gefilmd was dat Alwin bij mij achterop de fiets zat. We moesten in Den Haag door een hele rare straat fietsen waar mensen dan ineens ‘homo’ riepen en zo. Op het einde van de dag kwam Alwin’s vriendin Sanne er nog bij, maar dat accepteerde ik gewoon hoor [lacht]. Verder waren we echt de hele dag saampies. Het is wel heel vervelend als zo’n filmperiode van zes weken afloopt. Dat voel je ook in de laatste week. Ik ben er echt trots op dat je die chemie tussen ons ook ziet op het scherm.’

Jullie hebben deze film van de zomer gedraaid, toen er steeds meer berichten over geweld tegen homo’s in de media verschenen. Speelde dat nog door jullie hoofd tijdens de opnames?
Paul: ‘Je weet natuurlijk dat je intimiteit gaat krijgen samen, en Alwin is hetero en ik ben homo. Dus je bent wel aan het kijken hoe je dat serieus kunt laten zien. En je weet: op een gegeven moment komt er een scène in een keuken waarin je elkaar gaat zoenen. Hij zeurde de hele tijd over mijn baard, dus kreeg ik uiteindelijk lippenbalsem op. Maar het voelde gelijk goed en we waren heel lijfelijk. We hingen vaak bij elkaar, dat gold eigenlijk voor alle zes de hoofdrolspelers, trouwens. Maar ik zat vooral bij Alwin, hij is ook heel makkelijk daarin. Na verloop van tijd hadden we ook echt serieuze gesprekken over werk en relaties. Het is toch eigenlijk alsof je een soort relatie hebt, alleen ga je aan het eind van de dag gewoon naar huis. Het was een bijzondere ervaring. Ik heb ook tegen Job gezegd dat ik hem klakkeloos zal volgen naar elk filmfestival om te laten zien hoe een homorelatie op een normale, mooie manier in beeld gebracht kan worden. Het zal nog wel wat zijn voor andere landen. Het is toch een bijzondere film met een bijzondere relatie tussen twee mannen.’

Nu viel me wel op dat er in de film eigenlijk geen seksscènes tussen jullie twee zitten. De enige seksscène in de film is dan toch weer tussen twee heteropersonages.
Paul: ‘We hebben wel een scène opgenomen bij het personage van Alwin thuis, waar ik z’n broek naar beneden trek, maar die heeft het kennelijk niet gehaald.
Alwin: Maar ik denk dat Job daar wel een bepaalde bedoeling mee heeft gehad. Hij heeft het zoenen ook wel beperkt tot een minimum waarvan hij dacht dat het voldoende zou zijn om te laten zien dat er iets tussen ons was.’
Paul: ‘Er sneuvelt natuurlijk heel veel bij het monteren, maar er is ook veel opgenomen! Dus die komen dan waarschijnlijk op de dvd. ‘Roze momentjes’ [lacht].’

Het volledige interview is te lezen in de Gay&Night van deze maand. WIl je dit nummer gratis* thuis ontvangen? Klik dan hier! Het blad is ook verkrijgbaar via MagWorld, de tijdschriftenapplicatie van AKO.

* je betaalt alleen € 1,95 verzendkosten