Ik besloot om van te voren geen synopsis of trailer te kijken maar als ik dat achteraf had gedaan was ik nog steeds niet voorbereid geweest op wat ik in de bioscoop heb moeten aanschouwen. In een synopsis op Moviemeter staat bijvoorbeeld helemaal niks over het belachelijk hoge aantal seksscenes.

Geloof mij, ik heb niks tegen seksscenes maar om de hoofdrolspeler Smith (gespeeld door de knappe Thomas Dekker) nou voortdurend of met meisjes of met mannen of met zichzelf aan de slag te zien gaan? Het feit dat hij een 'student' voor moet stellen die op een 'campus' woont is nergens terug te vinden. Behalve dan misschien in dat gevoel dat je bekruipt wanneer je iemand heel veel (ogenschijnlijk) onveilige seks ziet hebben. Ah, het studentenleven.

Gestoorde, lesbische heks

Maar ondanks dat de seksscenes, die niet eens heel erg sexy of opwindend waren, een hoofdrol spelen, werd mij gelukkig wel duidelijk dat dit verhaal ging over Smith, een 18-jarige verse student, en zijn beste (lesbische) vriendin. Ze ontmoeten op een feestje een aantal mensen die Smith eerder daarvoor al in een telkens terugkerende droom had gezien. Een daarvan is een gestoorde, lesbische heks, de ander is een klein meisje met wie Smith het aanlegt, weer een ander is een roodharig meisje waarvan Smith denkt dat ze vermoord is (maar hij heeft hashbrownies op dus hij twijfelt, en ja dit is typerend voor de kant die deze film opgaat) en de vierde is een knappe jongen met wie Smith het zou willen aanleggen. Ik zal je de andere mensen met wie hij seks heeft of overweegt om seks mee te hebben besparen want ze doen niet heel veel voor het verhaal, behalve dan dat iedereen later in hetzelfde complot blijkt te zitten, aan zowel de goede als de slechte kant. Het feit dat deze film een science fiction comedy wordt genoemd is overigens een totaal misleidende hint, dat is het namelijk niet.

Flashy MTV-stijl

Kaboom is een flashy, luchtige film die mij voornamelijk deed denken aan die kleurig (en lelijk) vormgegeven MTV-reclames die de afgelopen paar jaar worden uitgezonden (je kent ze wel, felgekleurde verf en balletjes en ondefinieerbare kleurige troep die overduidelijk door een veel te vlotte grafisch designer is bedacht). Dat is precies het gevoel dat ik bij deze film kreeg. Alles was heel erg flashy, MTV-achtig en oppervlakkig. De acteurs waren stuk voor stuk uitzonderlijk knap, wat soms irritant was en soms ook het enige positieve in de film. En bij wijze van 'humor' of een specifiek 'stijltje' waren de special effects extra slecht (elke keer dat de lesbische heks magie gebruikt wordt er een of andere blur-tool aangezet en op een gegeven moment hebben ze haar zelfs rode ogen gegeven). Voor het verhaal hoef je deze film ook zeker niet te gaan kijken. Het begint als een luchtig jongen-gaat-naar-de-universiteit-en-heeft-veel-seks verhaal maar de plottwist wil de film in de richting van een 'thriller' duwen zonder van die slechte humor en het uiterlijk van de film af te komen. En dan krijg je dus een slechte komedie met incapabele acteurs en thriller-elementen.

Iets wat voor mij extra teleurstellend was, omdat Mysterious Skin een van de betere films is die ik heb gezien. Op geen enkel punt keek je, zoals bij MS, op tegen de personages ondanks hun rotleventjes en op geen enkel punt hoopte je, zoals bij MS, dat je ook maar iets kuts mee zou maken (okee, niet per se een verkrachting) om het gevoel te hebben dat je leeft en omdat het er zo verdomd cool uitziet in Mysterious Skin. Niks van dat.

Mocht bovenstaande omschrijving je toch nieuwsgierig maken? Kaboom is te vinden op de downloadkanalen, in de videotheek en in Amsterdamse bioscoop Cinecenter.

Carmen