Woensdag 23 november 20.15 uur, Schouwburg Arnhem

‘Gardenia’ van Les Ballets C de la B is een van de grote internationale theaterhits van dit moment. De voorstelling is bezig aan een wereldtournee van meer dan tweehonderd uitvoeringen. In Londen waren er staande ovaties; het befaamde Theatre de Chaillot dat in Parijs plaats biedt aan duizend toeschouwers raakte tien maal uitverkocht. De acteurs beheersen het stuk in vijf verschillende talen. In Arnhem wordt de oorspronkelijke Nederlandstalige versie gespeeld.

Geïnspireerd door de indringende film ‘Yo soy así’ (van Sonia Herman Dolz), waarin het sluiten van een travestiecabaret in Barcelona de kapstok is om in de privélevens van een memorabele groep oude artiesten binnen te gluren, verzamelde actrice Vanessa Van Durme een schare transseksuele en travestievrienden met de bedoeling regisseurs Alain Platel en Frank Van Laecke en componist Steven Prengels warm te krijgen voor een project dat in alle opzichten uniek kan worden genoemd.

Het publiek daalt in de voorstelling af in de woelige levens van negen opmerkelijke mensen, onder wie zeven oudere personages die de schemerzone tussen man- en vrouw-zijn schijnbaar moeiteloos bewandelen. Het is enerzijds een zoektocht naar identiteit, anderzijds een voorstelling over laten zien wie je bent en vooral dát je er bent. Soms grappig, soms overweldigend. Het ene moment schrijnend, dan weer hilarisch.

De veelzijdige Vanessa Van Durme (1948) trok enige jaren geleden de aandacht met ‘Kijk mama, ik dans’, waarin zij op ontroerende wijze relaas doet van haar transformatie – aan het eind van de jaren zestig – van man tot vrouw, en hoe de wereld en haar directe omgeving destijds tegen haar aankeken. Na de worsteling met haar seksuele identiteit ontwikkelde Van Durme zich tot een succesvolle actrice en scriptschrijfster, die meewerkte aan veel tv- en theaterproducties in Vlaanderen. Toch is ‘Gardenia’ zeer zeker niet autobiografisch en een boodschap wil Van Durme er ook niet mee uitdragen. Ze zou hooguit een pleidooi willen houden voor verdraagzaamheid: “Dat je ook tolerant moet zijn tegenover mensen die een beetje anders zijn. Want dat zijn de mensen in dit stuk natuurlijk wel. Allemaal.”, aldus Van Durme.
 

De pers over ‘Gardenia’:

“Een verstilde, soms grappige, soms exuberante maar vooral melancholieke voorstelling.”
de Volkskrant

“‘Gardenia’ legt het verlangen achter het exhibitionisme van travestie bloot: het zoeken naar identiteit, het vechten voor wie je bent en de roep om geborgenheid. (…) De toon is licht en luchtig, maar de aard is zowel zwaar als hartverscheurend waar: de universele angst om onbeduidend te sterven.”
Trouw

“Een soms schrijnende, soms vertederende symbiose van hoge en lage cultuur, van hoop en vertwijfeling, van tristesse en geluk.”
De Morgen
 

Kaarten voor ‘Gardenia’ zijn verkrijgbaar via de website www.schouwburgarnhem.nl en bij de dagkassa. De dagkassa is bereikbaar van maandag t/m zaterdag van 15.00 tot 18.00 uur, telefoon 026-443 73 43.