James Preston vertolkt James Dean (Abercrombie&Fitch)Regisseur Matthew Mishory ambieerde een biografische film te maken over een periode in het leven van James Dean buiten de gangbare conventies om waarin biografische en Hollywood films zich bewegen, en lijkt daar met ‘Joshua Tree, 1951’ in geslaagd te zijn.

'‘Joshua Tree, 1951’ heeft niets vandoen met de waaier aan andere films de reeds over James Dean zijn gemaakt. Het is een portret, een moment in de tijd. We zijn begonnen met het zoeken naar de antecedenten die tot een opmerkelijk leven en carriere hebben geleid, en hebben vervolgens geprobeerd om dat verhaal te vertellen door gebruik te maken van de taal van herinneringen en van dromen', aldus Mishory.

De hoofdrol in de zwart-wit film is weggelegd voor acteur en voormalig Abercrombie & Fitch-model James Preston. De film speelt zich af in Los Angeles, waar James Dean een samenwoont met een andere man met wie hij een verhouding heeft. Daarnaast maakt hij ook zijn vrouwelijke klasgenoten in de acteursopleiding het hof, en laat hij zich tot seksuele handelingen verleiden met mannen van oudere leeftijd uit de filmindustrie om zo zijn beoogde carriere als acteur te bespoedigen. Terwijl zijn ster rijzende is, toont de film hoe al deze vrouwen en mannen worstelen met hun onkunde om Dean aan zich gehecht te houden.  

'Het is een verhaal over een ietwat vreemde en opmerkelijke jongeman die buiten de destijds heersende opvattingen stond en uiteindelijk de wijze waarop acteurs in films acteren fundamenteel heeft veranderd. (…) Ik denk dat iedereen die zich ooit als buitenstaander heeft gevoeld of die iets meer uit het leven wil halen zich in het verhaal van James Dean zal herkennen.’

In ‘Joshua Tree, 1951’ wordt een beeld van Hollywood in de jaren vijftig geschetst die men misschien niet zo snel zou verwachten. Volgens de regisseur was het een tijdperk waarin acteurs en filmbonzen ‘mogelijk zelfs meer vrijheid hadden in hun leven dan nu het geval is. Het verschil zit hem daarin dat in de vroege jaren vijftig privacy nog bestond. Mensen deden waar ze zin in hadden, maar wel achter gesloten deuren. Het is die notie die in de film ontgonnen wordt, waarbij homoseksualiteit en seks niet geschuwd wordt.’

JD / Bronnen: Webpage Joshua Tree, 1951 / GSN