Homo’s en lesbiennes zijn zeldzaam aan te top van het bedrijfsleven. Maar vanwege hun geaardheid zouden ze betere ondernemers zijn. Aan de top van het bedrijfsleven zijn homo’s zwaar ondervertegenwoordigd. Uit recent Amerikaans onderzoek blijkt dat van de 1000 grootste bedrijven in de Verenigde Staten (Fortune 1000) er niet één bestuursvoorzitter openlijk homoseksueel is. De bedrijfscultuur zou in veel gevallen niet erg homovriendelijk zijn. Geen wonder dat het ondernemerschap voor mannen en vrouwen die “uit de kast” zijn gekomen lonkt. En ze zouden vanwege hun geaardheid nog wel eens betere ondernemers kunnen zijn dan heteroseksuele ondernemers. Roze leiders zijn beter De Amerikaanse consultant Kirk Snyder deed 5 jaar lang onderzoek naar homoseksuele leiders en tekende de resultaten op in zijn boek “The G Quotient: Why Gay Executives are Excelling as Leaders”. Hij beschrijft dat homo’s en lesbiennes die openlijk voor hun geaardheid uitkomen door de bank genomen betere leiders zijn. Een van de verklaringen die Snyder in zijn boek aandraagt voor de betere prestaties van gay executives is dat ze hun werknemers niet op één aspect beoordelen. Dit kan komen omdat mensen die uit de kast komen maar al te goed weten hoe het is om op basis van één eigenschap een bepaald etiket opgeplakt te krijgen van anderen. Roze leiders zouden dus met name op ht intrapersonele vlak beter presteren dan de “gewone” hetero leider. Glazen kast Het lijkt vooral het gebrek aan tolerantie in het (Amerikaanse) bedrijfsleven voor homoseksuelen te zijn dat topmannen en vrouwen doet besluiten niet openlijk voor hun geaardheid uit te komen of noopt tot het starten van een eigen onderneming. Volgens de Amerikaanse website voor ondernemers Inc.com is er zelfs een term voor: “the glass closet”, vergelijkbaar met het glazen plafond voor vrouwen. En misschien wel erger: in 29 staten van de VS is het wettelijk toegestaan om iemand te ontslaan omdat hij of zij homoseksueel is. Of de bedrijven die de homo-ondernemers starten ook in financieel opzicht structureel beter presteren is niet onderzocht.

Amerikaanse consulent Kirk Snyder deed vijf jaar onderzoek naar homoseksuele leiders en tekende alle resultaten op in zijn boek The G Quotient: Why gay executives are excelling as leaders. Hierin is te lezen dat gemiddeld gezien openlijke homo's en lesbo's betere leiders zijn.

Eén van de verklaringen die Snyder in zijn boek aandraagt voor de betere prestaties is dat ze hun werknemers niet op één aspect beoordelen. Dit kan komen omdat mensen die uit de kast komen maar al te goed weten hoe het is om op basis van één enkele eigenschap een etiket opgeplakt te krijgen. Roze leiders zouden dus met name op het intrapersonele vlak beter presteren dan de 'gewone' hetero leider.

Echter zou de bedrijfscultuur in veel gevallen niet heel homovriendelijk zijn. Reden hiervoor: te weinig tolerantie in het (Amerikaanse) bedrijfsleven. Volgens Inc.com is er zelfs zoiets als 'the glass closet': een vergelijkbaar obstakel als het glazen plafond voor vrouwen.

Bron: Z24.nl en Wsj.com