In hoeverre vind je het album autobiografisch en in hoeverre vind je het fictie?
Een hoop is wel autobiografisch. Je moet natuurlijk wel inspiratie hebben om ergens over te kunnen schrijven. Ongeveer de helft van de nummers, zoals  Lies, Starring Role en Fear And Loathing zijn erg realistisch. Maar andere nummers, zoals Primadonna, Bubblegum Bitch en Homewrecker zijn meer gesluierd. Natuurlijk zitten daar ook wel elementen van mijzelf in, maar niemand komt ermee weg om écht een primadonna te zijn. Dan wil niemand meer met je werken. Het is gewoon een archetype van een bepaald soort vrouw. Maar het heeft allemaal met liefde te maken. In Primadonna zeg ik bijvoorbeeld dat ik nooit de tweede plaats zal nemen in een relatie, anders stap ik op. Je moet het zien als het opnieuw opeisen van je zelfrespect nadat je in een foutgelopen relatie hebt gezeten.

Als artiesten schrijven over een relatie die op de klippen is gelopen, vraag ik me altijd af of de ex-partner waar het over gaat die liedjes ook te horen zal krijgen.
Daar denk ik dus de hele tijd aan! Het is moeilijk om nog steeds aan die persoon te denken. Hij was niet de duivel of zo, maar we pasten gewoon niet bij elkaar, ook al was ik nogal verliefd op hem. Ik ben benieuwd of hij het album gehoord heeft. Volgens mij wel. Maar ik vraag me ook af of hij wel doorheeft dat het over hem gaat? Het zou best dom zijn als hij zichzelf er niet in zou herkennen.

Je hebt nogal wat gay fans, vooral veel tieners. Waarom denk je dat ze zich zo in jouw muziek herkennen?
Nou, het is toch best wel camp en humoristisch, veel zwarte humor. Het is al moeilijk genoeg om een tiener te zijn, laat staan als je ook nog homo bent. Mijn muziek gaat ook over omgaan met depressie, wat misschien ook iets is waar homotieners mee te maken hebben. Maar m'n muziek is natuurlijk ook een beetje bitchy, het album is echt heel erg camp. Als je de humor niet begrijpt, dan zal je het album vast niet leuk vinden. Humor is heel belangrijk in alles wat ik doe. Dat moet haast wel.

Wil je de rest van het interview (en ook meteen de rest van het septembernummer van Gay&Night) lezen? Klik hier!

Tekst: Martijn Tulp