gaga

Voor de vierde keer in twee jaar tijd treedt Lady GaGa op in Nederland met een groot en creatief concert dat niet tekortschiet in artistieke uitingen. Het gevoel dat haar muziek, videoclips, outfits, talloze fotoshoots en haar FAME-parfum geven, weet ze perfect over te brengen op het podium. Tevens vertelde ze, net als tijdens haar eerste concert, dat het vooral een feest moet zijn: drinken, roken en blowen! 

Als voorprogramma werd het publiek verrast door The Darkness, een Britse rock-groep die je zou kunnen kennen van het nummer ‘I Believe In A Thing Called LoveZe zongen dit nummer uitbundig, vol passie en met een flinke dosis testosteron, maar de echte verrassing bestond uit het feit dat ze veel onbekende harde rocknummers speelden. Een selectie die thuishoort in een concert voor liefhebbers en beslist niet als voorprogramma van GaGa. 

Daarmee waren de GaGa-waardige Semi Precious Weapons van haar Monster Ball-tour uit 2010 overtuigender door hun nummers, glitterkostuums en excentrieke karakters. 

Voordat er dieper kan worden ingegaan op GaGa’s performance is het nodig om even stil te staan bij de plek waar het allemaal heeft kunnen plaatsvinden: het splinternieuwe Ziggo Dome, dat excelleert in zuiver geluid en een bijzonder idee van beveiliging. Mijn GaGa ervaring begon toen we ontdekten waar onze plekken van €85 zich bevonden. En dat was dus praktisch op de maan, maar in het Ziggo Dome noemen ze dat ‘vak 205, rij 11.’ Vanzelfsprekend ga ik op die positie zeker niet van de popprinses genieten. Het was dan ook geen enkele moeite om door de chaotische beveiliging te glippen en uiteindelijk tot een meter voor het podium door te dringen.

Decor
En deze korte afstand tot het podium was meer dan noodzakelijk om alle details van het groots opgezette decor te kunnen zien. The Haus of Gaga hadden het idee om een heus kasteel op het podium te plaatsen. Het statische kasteel diende tijdens de show de vele nummers en kreeg verbazingwekkend bij ieder nummer een ander uiterlijk. Dit werd vaak gecombineerd met fascinerende techniek. Zo had GaGa een pratend robotgezicht van haarzelf boven het podium zweven. Een projectie die uit de Born This Way-videoclip gevallen zou kunnen zijn. Een driedimensionale videoprojectie die tijdens de interludes (waarschijnlijk bedoeld voor GaGa’s talloze outfitwisselingen) gebruikt werd om de show aan elkaar te praten en zelfs haar nummer Paparazzi te zingen.

Muziek
Gaga’s monsters mochten los gaan op haar bekende kaskrakers. Vanzelfsprekend kwam het hele repertoire van Born This Way voorbij, maar het publiek ging los op de bekende hits van haar vorige album: Bad Romance, Pokerface en Telephone. Helaas werden deze op relatief commerciële wijze neergezet door ze te zingen en neer te zetten zoals de videoclip.

Lady GaGa’s echte creativiteit werd ontketend in de nummers die nog geen videoclip hebben. Zo maakte ze van Bloody Mary een macaber tafereel dat veel deed denken aan de film Dracula uit 1979. 
Bij Americano gebruikte ze een vleesjurk en (meat)Grinder (of het nou een verwijzing is naar de gelijknamige applicatie blijft een mysterie) en tijdens Government Hooker kon ze uit een Ridley Scott-film gevallen zijn. 

Wat wel duidelijk werd is dat GaGa tijdens de acts al haar nummers ontzettend zuiver en live zong. Natuurlijk had ze playback-momenten, maar niet zoveel als sommige andere popartiesten (toch Madonna?).


gaga

Interactie
‘I wish America was more like Holland’, zei ze tijdens één van haar vele interactiemomenten met het publiek. Ze nam meerdere fans op het podium, bedankte het publiek meerdere malen voor het komen en prees Nederland de hemel in: ‘Fuck Governments, although I quite like yours’ werd ontvangen en beloond met wild gejuich. Ze brengt oprecht het idee om haar fans te geven. The Haus of Gaga zal vast naast een groep creahomo’s, die zorgen voor haar outfits, make-up, haar, decors, etcetera, ook bestaan uit marketingmensen die haar vertellen hoe ze een groot publiek moet toespreken. Maar toch klonk het meer dan oprecht en zorgde GaGa voor het eerlijke gevoel dat je welkom was en even kon wegdromen in haar wereld. Een gevoel dat nog meer bevestigd werd tijdens een emotionele bekentenis en live-optreden van haar nieuwe nummer Princess Die

ArtPop

Dit concert heeft bewezen dat de prinses bijna klaar is voor de kroon. Het spektakel was minder geregisseerd dan de Monster Ball-tour, waardoor het minder als een show overkwam en des te meer als een intiem concert waar iedereen welkom was. Door haar sympathieke karakter, live zang en haar creativiteit zou ze mama Madonna wel eens van de troon kunnen stoten. Met dit concert heeft ze haar fans in ieder geval meer dan warm gemaakt voor haar volgende album: ArtPop.

Dennis Roberts