Kurek groeide op in een rechts-conservatieve, christelijke omgeving met uitgesproken homohaat. Diep in de kern van de Amerikaanse Bible belt, ging Kurek naar rechtse kerkdiensten en studeerde aan een Evangelische Universiteit waar geleerd wordt dat homoseksualiteit een misdrijf tegen God is. 

Tijdens een avond stappen vertelde een vriendin dat ze verstoten was door haar familie doordat ze uit de kast was gekomen. Op dat moment begon Kurek te twijfelen aan zijn geloof en haat tegenover homo’s. De 26-jarige besloot als hetero om een jaar als Amerikaanse homo door het leven te gaan door uit de kast te komen naar zijn naaste omgeving en kerkgemeenschap.

Het hele jaar leefde hij ‘undercover’ in Nashville waar hij een baan aannam in een homobar. Hij bezocht veel homobars en ging softball spelen in een homoteam. Een vriend van Kurek speelde zijn vriendje die op de hoogte was van zijn identiteit als heteroseksuele Christen.

cross in the closet

Zijn ervaringen heeft Kurek vastgelegd in zijn boek The Cross in the Closet. Het boek begint met het opbiechten van zijn twijfels over rechts-conservatieve christelijke overtuigingen en eindigt met Kurek’s bekentenis dat het jaar zijn geloofsovertuiging versterkt heeft en tevens zijn ogen geopend heeft voor het belang van homorechten.

Kurek’s ontdekkingstocht in de homocultuur van Nashville was naar eigen zeggen geen eenvoudige. Tijdens eerste kennismaking met een homobar werd hij bereden door een shirtloze gespierde man op Beyoncé-muziek. “Ik wil kotsen. Ik heb een sigaret nodig. Ik wil hem kapot meppen”, schrijft de undercover-homo.

Ook zijn coming out werd niet door de familie als normaal ervaren. Kurek las het dagboek van zijn moeder die schreef: “Ik zou liever terminale kanker hebben dan een homoseksuele zoon.’ 

Desondanks heeft Kurek gedurende het jaar nieuwe vrienden gemaakt en is er, naar eigen zeggen, achter gekomen dat homoseksualiteit en geloof samen door het leven kunnen gaan. Hij is bevriend geraakt met groep homochristenen die overtuigender waren van het geloof dan hijzelf. 

Na zijn tweede ‘coming out’, maar dan als heteroseksuele Christen, heeft hij naar eigen zeggen een betekenisvolle ervaring gehad: “De meerderheid van de conservatieve Christen zijn niet haatvol. Het is juist de kleine meerderheid die alle aandacht krijgt.”

Kijk hier voor meer details over Kurek’s boek. 

DR | Bron the Guardian