De behoefte om je stem te laten horen blijkt een oerinstinct te zijn dat zich weinig lijkt aan te trekken van of het een praktisch nut heeft. Honderden miljoenen reacties vliegen per dag de virtuele stratosfeer in om vervolgens roemloos voorgoed vergeten te worden.  Wat opvalt is dat deze vorm van interactie zich niet meer beperkt tot controversiële nieuwsitems, maar zich steeds meer verplaatst naar alledaagse situaties. 

Neem bijvoorbeeld Colgate. Mijn interactie met Colgate beperkt zich tot dat het in mijn badkamerkastje staat en ik nieuwe haal als het op is. Toch hebben ruim 13.000 mensen er voor gekozen om vrijwillig een sociale band aan te gaan met dit tandpastamerk.

Colgate heeft namelijk, net zoals elk bedrijf variërend van giganten als Shell en Apple tot Henk Smerink’s Autowaspaleis, een Facebook-pagina. Waarschijnlijk ooit opgericht onder het mom van “Iedereen doet ‘t, dus wij dan maar ook” maar in tegenstelling tot het te gebruiken voor spectaculaire win-acties of succesverhalen, plaatsen ze er vooral willekeurige levenswijsheden op als “We Love Ambition” of “Make It Happen”, vaak voorzien van een clichématige Instagram-foto van een open snelweg

Zo zonder directe spam-&-win acties of peperdure marketingcampagne zou je misschien denken dat er weinig te beleven valt op de Facebook van Colgate, maar niets is minder waar. Elke update die ze plaatsen kan rekenen op duizenden likes en honderden enthousiaste reacties. Op een foto van een schriftje met de vraag “Wat heb jij vandaag allemaal al van je ‘to-do-list’ afgevinkt?” reageert Wilma Schroder met “werken /spullen voor soep halen / boek lezen”. Een plaatje met de tekst “Dare To Be Daring” wordt als ware levensfilosofie becomplimenteerd en moeiteloos honderd keer gedeeld. Zulke enthousiaste reacties beperken zich niet tot Colgate: elke pagina, van de BCC in Schiedam tot Volvo tot Bakker Bart lijkt in het bezit te zijn van een legio trouwe volgers die elke vraag openhartig beantwoorden, ook al lijkt er voor hen niks te winnen te zijn.

Een goede relatie met je consument opbouwen is de natte droom van elke marketeer. Een jaar of twintig geleden was het min of meer een kwestie van gissen of je boodschap aankwam. Een bedrijf plaatste een reclamebord ergens boven een snelweg of in een bushokje en dan hoopte je dat mensen in de supermarkt nog konden oprakelen hoe sympathiek je bedrijf was en daarom kozen voor jouw product. Tegenwoordig hebben mensen zonder moeite alledaagse gesprekken met grote merken, a la  “zo, nu even lekker met de mensen van Colgate babbelen over wat ik vandaag allemaal heb gedaan. Ik heb namelijk soepingrediënten gekocht want vanavond komt Marloes lekker eten!!. Oh, de Primera vraagt wie ik nou echt graag een kaartje zou willen sturen. Nou, dat is duidelijk toch wel Henny die met haar man naar Australië is gegaan. Ik mis je, meis!!!” 

Het sleutelwoord is betrokkenheid. Als je wilt dat je aandacht krijgt met wat je maakt, dan moet je zorgen dat diegenen voor wie je het maakt het gevoel hebben dat ze er echt deel van uitmaken. Dit hoeft helemaal niet gemeend te zijn – ’t zal Colgate een zalige rotzorg zijn welke vriend/vriendin jou het meeste aan het lachen brengt – maar zolang je de interesse veinst, dan blijven mensen bij je hangen.

We willen simpelweg wat te doen hebben, of dat nou een digitale hamburger samenstellen is voor de McDonalds of het stemmen op kandidaten voor de Mr Gay verkiezing – geef het idee dat je online mening er toe doet en je bent binnen.

Het is als van die Amerikaanse restaurants waar de serveerster vraagt “Hi, how are you?”. Sommige mensen hekelen haar nepheid, anderen maakt ’t niet uit zolang ze maar aardig is. En jij, wat vind jij? Laat je mening hieronder achter en deel het met je vrienden.

Noot van de redactie: wij betreuren ten zeerste de insinuatie dat er een BCC in Schiedam zit of ooit heeft gezeten. De desbetreffende columnist is hier op aangesproken.