Het rapport van GETA, Gay Tourism Matters, berekende voor het eerst het aantal personen die openlijk voor hun homoseksuele geaardheid uitkomen in West-, Midden- en Oost-Europa. Dat komt neer op 26 miljoen, ofwel 2,6 procent van de totale bevolking. Dat percentage varieert van vijf procent in West-Europese landen tot 0,25 procent in Turkije en sommige voormalige Oostbloklanden.

Hoewel homo’s slechts 2,6 procent van de Europese bevolking deel uit maken vertegenwoordigt de €50 miljard die ze besteden wel acht procent van de €632 miljard die er volgens schattingen van de Europese Unie jaarlijks wordt besteed aan het toerisme in Europa. Volgens GETA besteedden zo’n 850.000 homoseksuele mannen en vrouwen in Nederland afgelopen jaar ongeveer €3,1 miljard in de toerismebranche in Europa.

Steeds meer steden en bedrijven zien de voordelen van gay marketing in. 'Je hoeft je hotel niet rose te schilderen om homoseksuele gasten aan te spreken’, zegt Carlos Kytka, directeur van GETA. ‘Je hoeft ons alleen maar welkom te doen voelen. Als je ons ondervraagt over het delen van een tweepersoonsbed of ons uitsluit van een bruidssuite en Valentijn- aanbiedingen zijn we niet van plan om terug te komen.'

Bron: Misset Horeca