Je hebt vast de trailer op tv voorbij zien komen: een bombastisch geheel waarin je een schip ziet zinken en een jongen  met een tijger ziet vechten. En dat alles op muziek van Coldplay. De trailer ziet er prachtig uit, maar doet geen recht aan de elegantie van de film zelf. Life of Pi draait namelijk niet om overweldigende actiescènes maar om persoonlijke kracht en het vertellen van een verhaal. 

De Indiase Pi (afgeleid van piscine, het Franse woord voor zwembad) is een bijzondere jongen. Al op zeer jonge leeftijd houdt hij zich bezig met de grote vragen van het leven. Tekenend is dat hij wordt geboren als Hindoe, maar door zijn nieuwsgierigheid besluit ook Christen en Moslim te worden. Pi groeit op in de dierentuin van zijn vader, maar omdat zijn ouders willen dat Pi en zijn broer Ravi een betere toekomst tegemoet gaan, worden de dieren verkocht aan Amerikaanse dierentuinen en besluit de familie in Canada te gaan wonen.

Het schip waarmee de familie richting Noord-Amerika vertrekt, gaat kopje onder in een storm. Pi komt terecht in een reddingsbootje en overleeft als enige het dramatische ongeluk. Als blijkt dat Pi niet alleen is in de reddingsboot, maar het kleine oppervlak deelt met een Bengaalse tijger, volgt een ongelofelijk verhaal.

Debuut 

Life of Pi gaat echter niet over een jongen en een tijger, maar over het vertellen van een verhaal, over verbeelding en over persoonlijke kracht. Hoofdrolspeler Suraj Sharma is zich daarvan bewust en zet Pi neer als een jongen waar je als kijker de hele film door nieuwsgierig naar blijft. Het is Sharma’s eerste film en dat maakt het zo knap dat hij de emoties die Pi doormaakt bijna in iedere scène geloofwaardig overbrengt. Zeker als je je bedenkt dat het leeuwendeel van de scènes is geschoten voor een green screen in een filmstudio, iets waar zelfs doorgewinterde acteurs moeite mee kunnen hebben. Sharma is een geweldige ontdekking van Ang Lee en als het een iets minder sterk Oscar-jaar zou zijn, had hij bij zijn debuut direct een acteer-nominatie op zak gehad.

Regisseur Ang Lee heeft, in tegenstelling tot wat de trailer doet vermoeden, geen spectaculaire actiefilm neergezet over schipbreuken en heftige strijd tussen mens en dier. Ook is de film alles behalve een Disney-film, verwacht geen pratende dieren of een menselijke band tussen Pi en de tijger. Lee heeft met Life of Pi een film gemaakt die uitblinkt in elegantie.  

Mooier dan Avatar 

De cinematografie en visuele effecten ondersteunen de elegantie waarmee Lee te werk is gegaan. De vele kleurrijke shots zijn kunstwerken op zich, van lichtgevende kwallen tot het paradijselijke India. De cinematografie is verbluffend en de Oscar in die categorie kan de film nauwelijks ontgaan. Life of Pi is een film die je gewoon in de bioscoop gezien moet hebben. Aan de realistische 3D-techniek is hard gewerkt en is daadwerkelijk van toegevoegde waarde. Zo stijlvol heb je 3D nog nooit gezien. Visueel gezien is Life of Pi misschien nog wel mooier dan het veelgeprezen Avatar. 

En dan zijn er nog de dieren. De iconische Bengaalse tijger is niet van echt te onderscheiden. De Nederlander Erik-Jan de Boer is verantwoordelijk voor de creatie van de tijger en is samen met zijn teamgenoten genomineerd voor de Oscar voor Visuele effecten. Het maakt de kans op Nederlands succes op 24 februari torenhoog. 

Brokeback Mountain

Maar doet Life of Pi ook mee om de belangrijkste prijzen? Hoewel het persoonlijk mijn favoriete film van deze Oscars is én de film het op één na hoogste aantal (11) nominaties heeft, lijkt het toch een lastige avond te worden voor het vehikel van Lee. Beste regisseur ligt nog redelijk open aangezien Ben Affleck (winnaar van de Golden Globe en de Bafta) niet genomineerd is door de Academy, maar Michael Haneke, David Russell en Steven Spielberg zijn net zo zeer kanshebbers als Lee. Ook omdat Lee in 2006 al een regie-Oscar heeft gewonnen voor Brokeback Mountain, zou het voordeel dit jaar wel eens naar Michael Haneke of David Russell kunnen gaan.

Life of Pi heeft geen acteernominaties, maar het script maakt wel kans op een prijs. Volgens auteur Yann Martel was zijn boek niet geschikt voor verfilming, maar dat bleek onjuist. Dat het filosofische verhaal, waarin een jongen zonder gesprekspartner meer dan een half jaar op de oceaan drijft, toch zo’n onderhoudende film is geworden, is een prestatie van wereldformaat. Toch lijkt Silver Linings Playbook Life of Pi te gaan aftroeven in deze categorie (adapted screenplay). 

Uiteindelijk zal Life of Pi minstens twee Oscars mee naar huis nemen, hoewel de kans op meer aanwezig blijft. Daarvoor moet blijken dat Silver Linings Playbook, Argo en Lincoln de komende week over de hoogtepunt van hun Oscar-buzz heen zijn en dat lijkt, helaas, onwaarschijnlijk. 

Genomineerd: Beste film, Beste regie, Beste adapted screenplay, Beste cinematografie, Beste montage, Beste production design, Beste filmmuziek, Beste originele song, Beste sound mixing, Beste sound editing, Beste visuele effecten. 

IMDB: 8.2 

Kristiaan Schimmel

Februari is Oscar-maand op Gay.nl. De negen films die genomineerd zijn in de categorie 'Beste Film' worden besproken door media-columnist Robbert Jan Proos en Gay.nl-hoofdredacteur Kristiaan Schimmel. Bij het behandelen van de films die kansmaken op de belangrijkste van de Academy Awards, passeren ook de belangrijkste andere nominaties de revue. De uitreiking van de Academy Awards vindt plaats op zondag 24 februari en is gratis te volgen op Sport1.