Allereerst trommelde hij Hugh Jackman en Anne Hathaway op voor twee sleutelrollen. Dat ze kunnen, zingen bewezen ze al eens eerder bij de Oscars en dat ze kunnen acteren wisten we ook al. Van Russel Crowe was dat iets minder bekend en we hadden het ook graag niet geweten. Het is een goede acteur maar voor deze rol was een andere invulling wenselijk geweest. Doet dat de film tekort? Welnee, het is en blijft een getrouwe en prachtig gemaakte versie van de musicalklassieker die buitengewoon de moeite waard is. De kostuums, de art direction, de hele productie ademt vakmanschap en klasse uit. Maar gaan ze voor de Oscars?

De grote categorieën

Voor beste film moet Les Misèrables waarschijnlijk de eer schenken aan een andere film, mede ook omdat de regie niet genomineerd is. Hugh Jackman is nog steeds in de running om Daniel Day-Lewis links in te halen, maar of hij het redt? Ik denk het niet. Anne Hathaway gaat echter vrijwel zeker de Oscar voor Beste vrouwelijke bijrol ophalen. Ze heeft bij nagenoeg alle andere ceremonies van de afgelopen maanden staan speechen alsof ze het helemaal niet verwacht had, ben benieuwd of ze dat nu weer gaat doen. De enige echte keiharde concurrente van Anne is Sally Field maar die heeft allang een Oscar. Oh en on a personal note, Helen Hunt is waanzinnig in “The sessions”, ga die film zien!

Ze zit overigens maar mondjesmaat in de film, Fantine (spoileralert) gaat best wel hartstikke dood na een minuutje of dertig en dan gaat het vanaf dan twee uur lang vooral over de bloederige en zeer kleurrijke strijd op de barricades. Dat ze alsnog wint heeft te maken met dat ene nauwe shot waarin ze haar hele ziel en zaligheid zingt in het themalied van de voorstelling en dus ook een beetje de film ”I dreamed a dream”, breekbaar, indrukwekkend en toch echt heel anders op beeld dan wanneer Susan Boyle het zingt. 

Technisch

Dat er naast Hathaway vast nog wel een paar beeldjes naar Les Misèrables zullen gaan staat wel vast. De kostuums, de make-up en de production design mogen gaan hopen, maar ze hebben stevige concurrentie dus niets is zeker. Wat wel vast staat is dat Hooper er in geslaagd is om de grootsheid van de musical redelijk goed te vangen in een lange maar werkelijk schitterend ogende film. Soms is het visueel allemaal zo mooi dat je een beetje vergeet hoe ellendig het allemaal is. Dat is an sich niet zo’n ramp maar ik houd er wel van als de boel af en toe net even een tandje naarder en vuiler is.

Oh en mijn commentatorcollega Kris was nogal fan van Eddie Redmayne, dus die schijnt de gay fun factor op te krikken. Ik zie dat allemaal niet zo, het is een leuk Brits sproetenhoofdje maar hij doet me weinig meer dan dat ik hem wel lekker vond zingen. Net zoals zijn collega’s trouwens en dat maakt Les Misèrables een fijne en lekkere filmervaring die alleen helaas op Awardnight net zo’n bijrol gaat spelen als Anne Hathaway. Want als je zelfs je eigen BAFTA niet krijgt omdat James Bond er mee aan de haal gaat, is dat geen goed voorteken. En dan kan je op de barricade gaan staan, maar de Academy is daar meestal niet vatbaar voor.

Genomineerd: Beste film, Beste acteur, Beste vrouwelijke bijrol, Beste production design, Beste kostuum,  Beste make-up, Beste originele song, Beste sound mixing. 

IMDB: 7.9

Robbert Jan Proos

Februari is Oscar-maand op Gay.nl. De negen films die genomineerd zijn in de categorie 'Beste Film' worden besproken door media-columnist Robbert Jan Proos en Gay.nl-hoofdredacteur Kristiaan Schimmel. Bij het behandelen van de films die kansmaken op de belangrijkste van de Academy Awards, passeren ook de belangrijkste andere nominaties de revue. De uitreiking van de Academy Awards vindt plaats op zondag 24 februari en is gratis te volgen op Sport1.