“Het idee achter deze campagne is het streven naar een betere werksfeer voor LHBT-werknemers. Qua rechten staat Nederland sterk, maar cultureel gezien is dit een ander verhaal. 15 tot 20% van alle homoseksuele werknemers heeft incidenteel of stelselmatig te maken met negatief gedrag tegenover hun geaardheid of identiteit. Wij willen dat LHBT-werknemers zichzelf kunnen zijn op hun werk. Dit is niet alleen beter voor de werknemer, maar ook voor de werksfeer en vooral de productiviteit. Als werknemers worden geaccepteerd zoals ze zijn, is het een win-win-situatie. Een werknemer die zichzelf kan zijn, voelt zich prettiger tijdens zijn werk, wat leidt tot een hogere productiviteit.”

Hoe kwam u bij het idee om deze campagne op te starten?

“Ik werkte zelf in Duitsland, bij een bank, en daar kon ik niet mezelf zijn. Ik zat tijdens mijn werk in de kast als het ware. Ik kon niet over mijn privéleven praten, wat normaliter wel moet kunnen. Toen ik naar Nederland kwam, was dit heel anders. Ik werd geaccepteerd en het voelde als een opluchting. Ik vond dit op elke werkplek zo moest zijn. Sindsdien ben ik begonnen met het opstarten van deze campagne. “

Vandaag is de Facebookpagina gelanceerd, met daarmee een fotowedstrijd. Wat is het idee hierachter?

“Wij willen alle werknemers, met welke geaardheid dan ook, uitnodigen een foto op deze Facebookpagina te posten waarin zij laten zien hoe zij zichzelf kunnen zijn op hun werk. Een jury zal één foto hieruit kiezen. De winnaar krijgt een luxe arrangement bij het Pulitzer hotel en mag tijdens de Pride ’13 meevaren op onze boot.”

Het blijft niet alleen bij deze lancering. Andere campagneonderdelen zijn:

De lancering van het Straight Ally Programma, dat in Amerika al enorm succesvol wordt ingezet in het bedrijfsleven. Het idee hierachter is dat rolmodellen worden ingezet om collega’s te helpen zichzelf te zijn. Meer aandacht wordt hieraan gegeven tijdens de Roze Zaterdag, 29 juni.

Ook tijdens de Gaypride Amsterdam komt er een boot en een ‘on shore’ programma voor deelnemers van de campagne.

In oktober en november wordt de campagne afgesloten met een foto-expositie en een campagnefilm.

Organisaties die al deelnemen zijn o.a.: Gemeente Den Haag, UWV, IBM, Cisco, KPN, PWC en Shell. De lancering is gesponsord door het Pulitzer Hotel.  In totaal zijn 29 bedrijven aangesloten.

Mel Krul

Facebook: https://www.facebook.com/Icanbemyselfatwork

WWW: http://www.workplacepride.org/home