Sleur is dodelijk voor een leuke vriendschap. Ieder doet steeds zijn eigen dingetjes. Liefdesrelaties komen daardoor onder druk te staan. De meest avontuurlijke van de twee wil in zo’n geval nog wel eens vreemdgaan of een affaire met een ander beginnen. De vraag is of dat een goede remedie tegen saaiheid is.

Vanuit de neuropsychologie komt er tegenwoordig veel nieuwe informatie. Dr. N. Doidge, een neurowetenschapper in een interview1: “Wat gebeurt er in je brein als je steeds dezelfde dingen blijft doen? Je dopamine-chemiehuishouding wordt niet wordt geactiveerd. Als je een langlopende relatie leuk wilt houden, is het goed om te weten dat je jouw dopamine-huishouding tot op zekere hoogte moet stimuleren. Dat doe je door ‘iets nieuws’ in je relatie in te brengen. Dat veroorzaakt dat je brein gaat leren. En die leeractiviteit doet je fit voelen. Binnen de context van een relatie denk ik dat je zelfs samen aan het leren moet slaan om je relatie als vitaal te blijven ervaren”.

Essentie is dat je steeds iets nieuws in je relatie introduceert. Dat kun je doen door met aandacht op een andere manier te gaan kijken naar je partner. Dat kan, eenvoudig gezegd, door ‘in te zoomen’ of ‘uit te zoomen’. Aandachtiger te worden op iets nieuws van de ander of je aandacht samen te verleggen naar iets nieuws.

‘Uitzoomen’ doe je met een project(je). Twee mannen hebben samen steeds een project(je) nodig hebben om samen met iets nieuws bezig te zijn. Dat houdt hun relatie leuk. Of dat nu een nieuwe vakantie is, een nieuwe hond, een kind, een nieuw huis of een gemeenschappelijke sport; het maakt niet zoveel uit.

Elk project is goed voor de relatie. Liefst activiteiten waarin je samen aan het leren bent, iets dat even duurt en steeds nieuwe dingen brengt. Samen in een Jeep of zeilboot bijvoorbeeld. Sommigen hebben hun nieuwe huis nog niet ingericht of denken alweer aan het volgende. Prima manieren om je relatie gaande te houden. Nu weten we dus waarom.

In het uiterste geval is een relatievakantie een goede oplossing. Wanneer je eens een maand uit elkaar bent, kom je op een geheel eigen interessestroom. Het is bijna meditatief. Je ontdekt weer je eigen passies.

Het mooiste is volgens psychologen in het interview een gezamenlijke hobby te creëren. Is die er in je leven met je (beste) vriend? Het brengt je buiten de grenzen van je normale omgeving. Zo simpel is het. Houdt je partner bijvoorbeeld van paarden? Ga niet alleen mee kijken, maar zoek iets wat je zelf binnen de paardenwereld kunt doen. Onthoud dat het gaat om iets nieuws inbrengen en daar samen mee bezig zijn. De rest komt vanzelf goed. De constante dosis ‘nieuwheid’ brengt je gewoon op een prettige dopamine-flow. 

Heb je vaak strijd over wat ieder leuk vindt? Gebruik dan de Salomonsmethode: de een bepaalt de vorm, de ander de inhoud. Bijvoorbeeld: hij wil knuffelen of seks, jij bepaalt de plek waar. De een houdt van samen fietsen, de ander bepaalt dan waar naar toe. De een houdt van musea bekijken, de ander bepaalt welk museum. Eenmaal op gang, dan gaat de rest vanzelf. Spreek ongeveer ook de periode af: tussen twee en vijf doen we zaterdagmiddag iets samen, de rest van dag is voor jezelf. 

‘Inzoomen’ kan ook goed helpen. Bekijk je partner eens heel aandachtig. Merk ander gedrag op. Goh, wat ademt hij anders dan ik. Als je door zijn haar streelt: ‘Goh, jouw haarinplant loopt heel anders dan de mijne’. Ga elkaar eens masseren, al zijn het maar zijn schouders aan de keukentafel, je ontdekt geheid nieuwe dingen aan elkaars lijf. De kunst is de ander met een andere bril te gaan bekijken, anders dan ‘oh jeeh, daar gaat ie weer, die ouwe zeur’.

Ze zeggen dat je stereotype beelden over elkaar ontwikkelt. Hij dus ook over jou. Als er iets is waarover hij vaak klaagt, ga er eens niet tegenin. Wend je niet af, maar doe eens één keer enorm zijn zin; in overmaat dus. Ga als je nooit opruimt, eens het hele huis opruimen inclusief de was doen. Je blaast het stereotype beeld over jezelf op en het geklaag van je vriend kan niet meer langs hetzelfde lijntje lopen. Kortom, samen ’iets nieuws’ leren verhoogt de dopamine-levels in je brein en dat doet de saaiheid verdwijnen.

Marcel Holtslag 

1. NICABM-interview met N. Doidge, J. Borysenko, B. O'Hanlon 2013. Mansfield, USA op: http://www.nicabm.com/brain2013-1/confirmed/