Guido Barilla, wiens firma Barilla bijna de gehele Italiaanse pasta markt bezit, zei in het Italiaanse radioprogramma La Zanzara dat hij nooit een homostel zou gebruiken om het product te promoten. 'Als homo's dat niet leuk vinden, dan kunnen ze een ander merk pasta eten. Voor ons is het concept van de traditionele familie een van de fundamentale normen van ons merk.'

Daar voegde hij aan toe: 'Iedereen heeft het recht om te doen wat hij wil zonder dat anderen er door gestoord worden.' Ook sprak hij zich uit over adoptie. 'Ik heb geen respect voor homostellen die adopteren, want dit betreft een persoon die nog niet in staat is eigen keuzes te maken.'

Als reactie op de uitspraak roepen activisten op tot een boycot. Alessandro Zan, homorechtenactivist en parlementslid voor de linkse partij Sel steunt de boycot. 'Dit is weer een voorbeeld van homofobie in Italie. Ik doe mee met de boycot van Barilla en ik hoop dat andere parlementariërs hetzelfde zullen doen.' De activisten willen een boycot voor alle 20 merken die in het bezit zijn van Barilla. 

Zoals dat wel vaker gebeurt wanneer homofobe uitspraken ineens worden opgepikt door de media, probeerde Barilla-directeur Guido Barilla al vrij snel terug te krabbelen. 'Het spijt me dat mijn uitspraken op La Zanzara een misverstand hebben veroorzaakt, of dat ik iemand heb beledigd. In het interview wilde ik alleen de centrale rol van de vrouw in het gezin onderstrepen.'

Koop jij voortaan in ieder geval géén Barilla producten meer? Of leg je de homofobe uitspraken van Guido Barilla naast je neer? Reageer hieronder!

Update: Ook het in Nederland rijkelijk verkrijgbare merk Wasa (o.a. van het knäckebröd) is een merk van Barilla. Een overzicht van alle Barilla-merken is hier te vinden.

Bron: The Independent