Barilla kreeg in september een flinke lading kritiek vanuit de LHBT-gemeenschap vanwege de uitspraken van directeur Guido Barilla in een Italiaans radioprogramma. Barilla zei in het interview dat het merk nooit een homostel in hun reclame zou gebruiken, omdat zij een voorstander zijn van het 'traditionele gezin' en dat mensen die het daarmee oneens waren 'maar een ander merk moesten kopen'. Die uitspraken resulteerden in een boycott van het pastamerk.

'Diversiteit, integratie en gelijke rechten maken al lange tijd deel uit van Barilla's cultuur, waarden en gedragscode. Dat blijkt duidelijk uit ons beleid en we maken daarin geen onderscheid in leeftijd, eventuele beperking, gender, ras, religie of seksuele voorkeur', schrijft CEO Claudio Colzani op Barilla's website. 'Maar we zijn met veel toewijding bereid om diversiteit nog meer te promoten'. 

Barilla, dat ook producent is van Wasa knäckebröd, zal ook een toonaangevende rol gaan vervullen in een wereldwijde online wedstrijd om er voor te zorgen voor meer diversiteit, integratie en gelijke rechten samen met mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch.

Bron: Huffington Post