De kledinglijn van de organisaties bestaat uit t-shirts, truien, petten, tassen en ondergoed. De kledinglijn is een onderdeel van een campagne tegen de Russische anti-homowet en draagt de naam Principle 6. Principe 6 is een beginsel uit de handvest van het Internationaal Olympisch Comité (IOC) waarin staat dat discriminatie op basis van 'ras, religie, politieke voorkeur, geslacht of anderzins onverenigbaar met de principes van het Olympisch Comité' is. Deze tekst staat ook op alle kleding in de kledinglijn van All Out en Athlete Ally.

De voorstanders en initiatiefnemers van de Principle 6 campagne denken dat het effectief zal zijn omdat het de regels van het IOC niet breekt. Van het IOC zijn politieke statements en demonstraties verboden. Maar door de woorden van het IOC te gebruiken als protest worden die regels niet verbroken. Op de kleding staat een aangepaste versie van Principle 6. 'Sport discrimineert niet op gronde van ras, religie, politieke voorkeur, geslacht of anders'. 

'We wilden een campagne bedenken die ervoor zorgt dat iedereen zijn zegje kan doen', zegt Hudson Taylor van Athlete Ally. 'Priciple 6 is een geweldige kans om te laten zien dat de Russische wet in strijd is met de idealen van de Olympische beweging.' 

De kleding wordt vanaf vandaag verkocht via de website van American Apparel. Vanaf 1 januari zal de kleding in winkels over de hele wereld komen te liggen. De opbrengst gaat naar Russische LHBT organisaties in Sint Petersburg en Moskou. Australische snowboardster Belle Brockhoff is het gezicht van de campagne. In augustus kwam zij openlijk uit voor haar seksualiteit. Op de website van Principle 6 is zij al te zien in de kleding. 

Volgens de initiatiefnemers doen er zo'n 50 atleten mee aan de campagne, waaronder schaatser Blake Skjellerup en tennisspeler James Blake. 

Voor info en verkoop kijk hier.

Bron: New York Times