Hoe heeft de show zich volgens jou ontwikkeld de afgelopen jaren?
We moesten in eerste instantie een toon zetten en een bepaald vocabulaire bij het publiek introduceren. Inmiddels heeft het publiek de taal geleerd, ze kennen de klank en het ritme. Gaandeweg hebben we daardoor de gelegenheid gekregen het steeds bonter te maken, wat ontzettend leuk is. Niemand wil constant blijven rondzeulen met z’n slomere jonge broertje, als je snapt wat ik bedoel. Nu is ons kleine broertje volledig opgegroeid en kunnen we hem meenemen naar alle plekken waar we zelf heen willen. 

De show heeft duidelijk invloed gehad op de huidige dragcultuur en op de manier waarop de mainstream naar drag kijkt. Is dat jou ook opgevallen?
Ja zeker! Homocultuur heeft altijd invloed gehad op popcultuur, maar normaal gesproken loopt popcultuur zo’n tien jaar achter en gaat het stukje bij beetje. Nu, dankzij social media en onze show, gaat het echter veel sneller. Het infiltreert de taal, mode, andere realityshows. We hebben in Amerika bijvoorbeeld The Real Housewives of New Jersey, The Real Housewives of Beverly Hills et cetera. De vrouwen uit die series nemen ontzettend veel van onze slang over. De geschiedenis leert ons dat homocultuur altijd een grote invloed heeft gehad op popcultuur.

Hoe hebben de kandidaten uit zes seizoenen Drag Race je eigen dragstijl beïnvloed? Of heeft het niks veranderd?
Het heeft me totaal niet beïnvloed. Op dit punt hebben we 75 meisjes de pop-zeitgeist ingestuurd en ik ben vooral trots op ze. Ze hebben de clubscene volledig veroverd. Ze werken in Nederland, Zuid-Afrika, Australië, ze hebben over de hele wereld opgetreden. In clubs en bars in de VS kun je niet eens meer een boeking regelen als je niet een van mijn meisjes bent geweest. Vooral de vastberadenheid van de kandidaten inspireert me, niet zozeer hun stijl.

In welk van de opdrachten uit het programma zou je zelf als kandidaat uitblinken?
In allemaal! [lacht] Daarom staat mijn naam bij de credits! Ik heb alle opdrachten ooit zelf moeten uitvoeren. In feite zijn alle opdrachten op dingen die ik in mijn eigen carrière heb moeten doen. Ik doe dit nu 32 jaar. Als je het lang wilt volhouden – en dit geldt niet alleen voor een dragcarrière, maar voor elke carrière op deze planeet – moet je je kunnen aanpassen. Daarin hebben mensen een streepje voor op andere dieren: ons aanpassingsvermogen. Je moet leren je aan te passen aan verschillende media. Sociale media, politieke media – je moet ook een politicus zijn. Je kunt niet langer doen en zeggen wat je wilt, omdat iedereen tegenwoordig verdomme een camera op z’n telefoon heeft. Je moet dus heel gevoelig, doch vastberaden met je imago omspringen.

Het volledige interview vind je in het aprilnummer van Gay&Night:

TEKST: Martijn Tulp / BEELD: Mathu Andersen