'Twaalf jaar geleden voer er een 'Piemelboot' mee op de Canal Pride' zegt Henk Jan Gortzak. 'Op die boot stonden dertig mensen van uiteenlopende leeftijden en verschillen in afkomst. Volgens Gortzak viel die boot op door de aankleding, strakke choreografie en de muziek. Acceptatie, humor en internationale solidariteit spatten ervan af. De boot won de prijs voor de origineelste kleine boot.

Helaas was het eenmalig, want sindsdien wordt deze boot volgens de schrijver van de brief altijd uitgeloot en kijken veel van de oorspronkelijke deelnemers vanaf de kant toe.

Gortzak stond zelf op die boot. 'In 2015 keek ik op tv naar de samenvatting van de Canal Parade en verbaasde mij. Ik zou, al kreeg ik geld toe, mij hier niet meer voor lenen', schrijft hij. 'Niet alleen omdat ik te oud ben, maar bij deze Pride ontbrak bijna alle trots.'


Gortzak concludeert dat de botenparade te commercieel is geworden. Er staan zichzelf BN'er noemende partygangers op die zich ver boven het publiek verheven voelen. Hij wijst daarbij ook naar de ING-boot, waar de directeur en zijn vrouw opzaten. 'Wat is het beleid van de ING in landen waar homoseksualiteit en transgender verboden zijn of waar daar zelfs de doodstraf op staat?', vraagt hij zich af. Dat zou interessant zijn om te 'sharen' op de Canal Parade, vindt hij.

Als de Canal Pride nog betekenis en toekomst wil hebben, zal zij moeten veranderen, stelt Gortzak. 'Misschien is een eerste stap om bij het beoogde Euro Pride 2016 een voorbeeld te nemen aan de Tour de France. Daar trekt eerst de reclamekaravaan voorbij. Dus in het vervolg eerst de politieke partijen, banken, radiozenders en andere commerciëlen.' Hij noemt het 'wrang' dat bij de Canal Parade geld boven de idalen wordt gesteld.

Bron: Het Parool