Man tot Man brengt mannen die seks hebben met mannen (MSM) voortdurend op de hoogte van bestaande en nieuwe inzichten en ontwikkelingen over seksuele gezondheid. We werken hiertoe samen met een keur aan instellingen en instanties. 

Maar... onze belangrijkste partner, dat ben jij! Het is dankzij de input van de jongens en mannen voor wie we de campagnes maken dat we ervoor kunnen zorgen dat ze maximaal effect hebben. Man tot Man raadpleegt jullie mening, zoekt uit aan welke informatie behoefte is en hoe we die het beste kunnen overbrengen. Een van de manieren waarop we dat doen is via doorlopend onderzoek in het zogeheten Homocohort.

'Aan het Homocohort werken zo'n 650 MSM mee', zegt Marc van Wijk van de GGD van Amsterdam dat het onderzoek uitvoert. 'Feitelijk is het een groep van jongens en mannen die we gedurende langere tijd volgen. We bevragen hen twee keer per jaar om zo inzicht te krijgen in hoe ze omgaan met zaken als safe sex, maar ook of ze bijvoorbeeld drugs gebruiken. Of wat ze vinden van PrEP, een hiv-remmer die je neemt om te voorkomen dat je hiv oploopt. Dankzij het Homocohort zagen we dat de houding over PrEP van vrij negatief binnen enkele jaren overging in positief. En inmiddels loopt er een proef met PrEP, een nieuwe tool om de verspreiding van hiv tegen te gaan.'

Hebikhiv.nl
Het RIVM doet ook onderzoek onder MSM. Man tot Man gebruikt deze gegevens om te bepalen aan welke thema's aandacht besteed moet worden. Op basis van die keuzes worden campagnes ontwikkeld. Zoals bijvoorbeeld de splinternieuwe campagne hebikhiv.nl, die deze zomer van start is gegaan. Hierbij worden MSM bewust gemaakt van wat een zogeheten acute hiv-infectie is: de griepachtige verschijnselen die vaak optreden op het moment dat iemand net een hiv-infectie heeft opgelopen.

Wim Zuilhof van Soa Aids Nederland: 'We hebben voor deze campagne drie verschillende concepten ontwikkeld. Deze ideeën hebben we voorgelegd aan verschillende testgroepen. Daaruit bleek dat zij een duidelijke voorkeur hadden voor de campagne die het uiteindelijk is geworden. En dat was niet het concept dat onze eigen voorkeur had. Daaruit blijkt wel hoe belangrijk het is om goed te luisteren naar de mensen aan wie we onze boodschap richten.'

Een laagdrempelige manier om van je te laten horen is de Facebook-pagina van Man tot Man. Die is inmiddels uitgegroeid tot een community van ruim 6000 man groot. We posten er regelmatig over onderwerpen die gaan over seksuele gezondheid van MSM. Ook daar ben je welkom om je feedback achter te laten, vragen te stellen en mee te discussiëren. Neem er eens een kijkje, ook jouw reacties stellen we zeer op prijs. 

Jonkies gezocht  
GGD Amsterdam zoekt jongeren die in Amsterdam wonen of uitgaan die willen meedoen aan het Homocohort. Heb je het laatste half jaar met tenminste één man seks gehad en ben je minimaal 18 jaar? Dan kun je meedoen! Het maakt niet uit of je weinig of veel seksuele ervaring hebt, voorkeur hebt voor losse contacten of een vaste relatie. Je komt elk half jaar naar de GGD in Amsterdam voor een hiv- en soa-test. Je vult een vragenlijst in, waarin vragen gesteld worden over je seksuele gedrag en bijkomende vragen, die elk half jaar wisselen. Dit duurt in totaal ongeveer 30 tot 45 minuten. Je levert zo een belangrijke bijdrage aan het onderzoek naar de risicofactoren voor het oplopen van een hiv infectie en daarmee voor preventieactiviteiten. Via een nieuwsbrief houden we je op de hoogte van de resultaten van het onderzoek. Aanmelden kan via info-homocohort@ggd.amsterdam.nl of bel bij de GGD met Marc van Wijk: 0205555407.