Facebook heeft zelf een aantal criteria opgesteld om te 'meten' wie er out is. In de eerste plaats iedereen die in zijn of haar profielgegevens specifiek heeft aangegeven te vallen op hetzelde geslacht of op beide. Daarnaast telden ze alle Facebookers met relaties met iemand van hetzelfde geslacht. Tot slot keken ze naar mensen die gebruik hebben gemaakt van de custom gender-optie, die Facebook in 2014 introduceerde.

Volgens Facebook is sinds vorige Coming-outdag niet alleen het aantal mensen dat op deze manier uit de kast komt toegenomen, ook het aantal per dag groeit. Vorig jaar kwamen er 800.000 mensen bij. In totaal zijn zo’n 6 miljoen Amerikanen ‘Facebook-out’.

Er zijn duidelijk pieken te zien rondom historische momenten. Op de dag dat het Amerikaanse Hooggerechtshof oordeelde dat het huwelijk in alle staten opengesteld moest worden, kwamen 2,5 keer meer mensen uit de kast dan op Coming-outdag 2014.

Het aantal mensen dat 'uit de kast' kwam op Facebook, vergeleken met 11 oktober 2014. Bron: Facebook

Tot slot heeft Facebook ook het aantal fans van Amerikaanse LHBT-pagina’s bijgehouden. Ook die zagen het afgelopen jaar een toename in het aantal likes.

Bron: Facebook