Mocht je de posters hebben gemist of niet in het wild hebben gespot, zo zien ze eruit:

Paul
25 jaar
Den Haag
Werkzaam in cultuur- en onderwijssector

'Laten we alsjeblieft niet te veel censuur toepassen. Oké, het is misschien niet de meest smaakvolle poster. Je kunt stigma’s het best bestrijden door de diversiteit van de LHBT-gemeenschap te laten zien. Toon daarom gerust ook posters van het COC, of prijs andere producten aan met een homostel. Het ene beeld sluit het ander echter niet uit. Blijkbaar is er vraag naar zo’n website en die doelgroep heeft even veel recht om zichtbaar te zijn als iedere andere.' 

Marvin
31 jaar
Geleen
Sportinstructeur

'Als ik deze poster bekijk (in Zuid-Limburg ben ik ze nog niet tegen gekomen) is het eerste wat ik denk: "Dit is vast komen overwaaien uit Amerika. Hier is Nederland nog niet klaar voor". Die afgetrainde modellen komen in de verste verte niet in de buurt van onze "Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg"-moraal. Ik hoop dan ook dat de meeste hetero's zullen begrijpen dat deze aparte manier van adverteren, net zoals bijvoorbeeld voor de Kamasutrabeurs, is weggelegd voor een select groepje en geen afspiegeling is van de hele homogemeenschap. Ik zou zeer zeker prima zonder deze reclame in abri's kunnen leven.'

Nielson
19 jaar
Utrecht
Student Modevormgeving

'Toen ik de poster voor de eerste keer zag, schrok ik ook. Het woord "Squirt" vind ik te suggestief. De mannen op de poster zijn glad, gespierd en blank. Hoe kan deze poster nou de diversiteit in hun doelgroep representeren? Onder het kopje "about" op de website van Squirt zag ik een hele andere kant van deze organisatie; ze streven ernaar seksuele repressie en homofobie te bestrijden. Daar kan ik zeker achter staan. Maar de poster? Not so much. Ik geloof dat met de wijsheid en idealen die de Squirt-community zegt te hebben, zij een veel doeltreffendere en minder aanstootgevende poster hadden kunnen maken.'

Robbert
45 jaar

Utrecht
Bareigenaar

'Natuurlijk zijn de posters mij ook opgevallen, stiekem werd ik er een beetje trots van. Wat cool dat ik in een land leef waar dit gewoon nog steeds kan. Reclame voor Second Love op de radio (persoonlijk vind ik het afschuwelijk, maar ieder zijn meug), megaposters van dames in lingerie op de gevel van Hunkemöller (volledig geaccepteerd) en springende tieten na middernacht op de buis. Van mij mag het allemaal. Waarom zou deze op gays gerichte reclame dan ineens stigmatiserend zijn? Laten we de vrije seksueele moraal alsjeblieft in ere houden! Als je je aangesproken voelt, heb je waarschijnlijk nog heel veel meer te klagen. Of je hebt natuurlijk zelf stiekem zo’n app op je telefoon, waarschijnlijk met een profielfoto zonder hoofd. ;-)'

Tom
33 jaar
Eindhoven
Mr. Gay Netherlands

'Als docent op een marketingopleiding, weet ik dat het praktisch onmogelijk is een doelmatige reclamecampagne op te zetten zonder een persona van je klant. Zo sluit je boodschap effectiever aan bij de waarden en behoeften van je klant. Dat zien we bij de reclames van auto’s, maandverband, kranten, vakanties en ook apps zoals Second Love of nu ook Squirt. Iedereen die zich herkent in deze posters, zal waarschijnlijk tot de doelgroep behoren. Een autoreclame schetst geen stigmatiserend beeld van blanke mannen van middelbare leeftijd, de Second Love-reclame niet van heterostellen. Zo vind ik ook niet dat Squirt een stigmatiserend beeld van homoseksualiteit schetst. De reclame is recht voor z’n raap: “Als jij homo bent en houdt van cruisen, dan hebben wij een app voor je”. Daarmee is het verhaal wat mij betreft klaar.’

De Stichting Reclame Code oordeelde overigens dat zij geen bezwaar zien tegen de poster en zullen dan ook geen actie ondernemen. Wat vinden jullie van de posters van Squirt.org?