Eiwitshakes zijn ontzettend populair, maar waar moet je opletten als je er eentje uitkiest?
'Kijk vooral naar de biologische waarde. Dat klinkt ingewikkeld, maar houdt simpelweg in hoe goed je lichaam het eiwit kan gebruiken om er weefsel uit op te bouwen. Soja, een plantaardig eiwit, heeft bijvoorbeeld een waarde van 70. Whey eiwit heeft een score van boven de 100. Dat is het mooiste eiwit dat je kunt krijgen als sporter. Let verder op het eiwitpercentage: in sommige whey eiwitpoeders zit 30 procent eiwit, waardoor het nog een zeer hoog aandeel vet en koolhydraten bevat. De reguliere whey die wij verkopen heeft zo’n 80 procent eiwit.'

Is creatine echt nodig?
'Het is niet zo dat je zonder creatine geen gewichten kan tillen, maar het is wel het meest gebruikte supplement. Net als eiwitten heeft creatine een EFSA-claim. ESFA is een in Europa erkend panel van wetenschappers. Creatine heeft als een van de weinige stoffen de claim dat het bij explosieve inspanningen de prestaties verbetert en de spiermassa vergroot. Het is heel prettig als je beter wilt presteren. Je houdt het tijdens een heel intensieve training langer vol en je wordt er sterker door.'

Wat moet je voor je workout echt niet overslaan?
'Het begint met eiwitten, want koolhydraten en vet krijgen de meeste mensen wel genoeg binnen. Als je sport is het een goede richtlijn om dagelijks twee keer je lichaamsgewicht in grammen aan eiwitten tot je te nemen. Dat is best wel veel! Direct voor het trainen zijn 'pre-workouts' ontzettend populair. Een pre-workout is een soort limonade met een combinatie van ingrediënten die je helpen beter te presteren. Bijvoorbeeld creatine, maar ook groene-thee-extracten en guarana. Het geeft je meer energie. Je neemt het een 15 tot 30 minuten voor je training. Een pre-workout is een vrij sterk product. Als je er thuis één neemt, wil je onderweg liever niet in de file komen te staan.'

En hoe help je je lichaam het best herstellen na een training?
'Veel sporters eten zo’n zes keer per dag, om de drie uur. Kleinere eiwitrijke maaltijden met veel groenten en fruit voor je vitamines en mineralen. Eventueel aangevuld met sportmultivitamines. Als je een droog (vetvrij) lichaam wilt opbouwen, is het belangrijk dat je oppast met suikers. Drie kwartier na je training, kun je een post-workout nemen. Je reserves zijn dan leeg en daarmee maak je een supercompensatie.'  

Zijn superfoods echt zo goed voor je als wordt verondersteld?
'Superfoods zijn ondergewaardeerde voedingsstoffen, die je niet zo snel meer binnen krijgt in een normaal westers dieet. Het zijn geen wondermiddelen, maar ze vormen wel een heel goede aanvulling. Het mooie van deze superfoods is dat ze het lichaam vooral een aanvulling geven wat betreft anti-oxidanten. Dat is een nuttige aanvulling, ook al bevat het lichaam voldoende van de noodzakelijke vitamines. Het lastige met superfoods is alleen dat als je het echt goed wilt aanpakken, je een hele verzameling dure bakjes moet kopen. Om die reden heeft de research & development-afdeling van BodyView een superfoodmix ontwikkeld. In één schep van 10 gram hebben we 38 verschillende superfoods in geconcentreerde vorm verwerkt. Dit product heeft een waarde van 4000 ORAC (de gestandaardiseerde waarde die aangeeft hoe goed het product schadelijke vrije radicalen in het lichaam kan afbreken). Het is een soort zacht groentesapje. Niet superlekker, wel een boost voor het lichaam. En laten we eerlijk zijn, hoe vaak schieten die twee ons groente en fruit er wel niet bij in?'

Bodylab.nl biedt een uitgebreid assortiment aan supplementen en mineralen voor een perfecte work-out. Met code 'G13NL' krijg je t/m 31 maart 13% extra korting op je bestelling.