Initiatiefnemer Stefan de Bruijn vertelt aan Gay.nl wat het idee achter de regenboogletters is. 'De letters zijn erg bekend en worden heel veel gefotografeerd. Daarnaast is de regenboogvlag ook heel beroemd. Ik realiseerde me hoe sterk de combinatie zou zijn. Daarom deed ik eind 2013 als VVD-duo-raadslid dit voorstel. De boodschap is voor iedereen meteen duidelijk, dat Amsterdam een tolerante stad is en wil zijn. '

De Amsterdamse gemeenteraad reageerde meteen positief, maar Amsterdam Marketing, de organisatie achter de letters, was huiverig om 'bijzondere' letters te introduceren. Daarom zijn ze nu speciaal voor de viering van 15 jaar opengesteld huwelijk en de EuroPride neergezet. De letters zijn voorzien van makkelijk verwijderbare kleuren. De Bruijn hoopt dat de letters ook na die LHBT-momenten mogen blijven staan. 'Ik zie nu al dat ze het gewenste effect hebben. Ik hoop dat dit de bevestiging is voor Amsterdam Marketing dat ze permanent moeten blijven staan.'

 Coverbeeld: Kevin Schram