Jean-Paul studeerde Culturele en Maatschappelijke Vorming en werkt momenteel als pedagogisch medewerker in een kinderopvang. Ook daar geeft hij theaterles. Toch kan hij pas echt zijn ei kwijt op het podium. ‘De hulpverlening is niet helemaal mijn ding, maar met theater kan ik toch een steentje bijdragen en belangrijke onderwerpen belichten. Daar doe ik het voor.’

Jean-Paul en acteur Andre Pieters tijdens de repetities van 'Lief Dagboek'.

Na tien jaar amateurtheater te maken met vrienden en klasgenoten, begon de ondernemende Jean-Paul 2 jaar terug voor zichzelf. Met Volle Zaal Producties maakte hij inmiddels drie voorstellingen, een vierde volgt deze herfst. ‘We hebben eerst 3 mannen, 1 gewoonte gemaakt. Dat ging over huiselijk geweld. Daarna speelden we De toren van Tebbs, over een man met een dissociatieve persoonlijkheidsstoornis. Momenteel gaan we bijna de planken op met Lief Dagboek, een verhaal over de Utrechtse sodomietenvervolging. De voorstelling van later dit jaar, Geheugendief, gaat over alzheimer. Ik stop, gezien mijn studieverleden, graag een maatschappelijk element in mijn voorstellingen.’

‘Er is heel weinig over deze vervolging geschreven, dat was best een uitdaging’

Het idee voor Lief Dagboek ontstond toen Jean-Paul zijn oog liet vallen op een gedenksteen op het Utrechtse Domplein. Daarop stond de volgende tekst: Sodomie, 18e eeuw, Barend Blomsaet en 17 andere mannen werden veroordeeld en gewurgd. Hun daden verzwegen. ‘Ik ben zelf gay en was erg benieuwd wat precies het verhaal was achter deze tekst. Ik ben de stadsarchieven ingedoken voor meer informatie. In 1774 is er een wervelstorm geweest in Utrecht waarbij de Domkerk en de Domtoren van elkaar gescheiden raakte. Het middenschip dat ertussen zat werd door de storm verwoest en tussen dat puin is toen een homo-ontmoetingsplek ontstaan. In 1730, toen het puin na tientallen jaren eindelijk werd geruimd, werd de jacht geopend op homoseksuelen. Er is heel weinig over de sodomietenvervolging geschreven, dat was best een uitdaging bij het maken van deze voorstelling. Er zijn slechts een aantal documenten over te vinden – met name verslagen van de rechtszaken en geschiedenisuittreksels. De mannen die tijdens de vervolging zijn opgepakt zijn bijna allemaal gemarteld en opgehangen. Ze hebben gruwelijke lijfstraffen ondergaan. Vingers breken, nagels trekken, noem maar op.’

Op basis van de weinige documenten die Jean-Paul kon vinden heeft hij een script geschreven. ‘Ik wilde wel enigszins mijn creatieve ei kwijt kunnen en er niet puur een historische verslaglegging van maken. De feiten moesten kloppen, maar het verhaal eromheen komt vanuit mezelf. Ik heb drie verhalen gecreëerd die door elkaar heen lopen. Het werd me al vrij snel duidelijk dat de koster van de Domkerk, die op het spoor kwam van de homo-ontmoetingsplaats, de vervolging in gang heeft gezet. Ik wilde ook weten wie Barend Blomsaet was, de man op de tegel. De drie verhalen die ik heb geschreven werken allemaal toe naar de arrestatie.’

Zelf neemt Jean-Paul de rol van de koster voor zijn rekening. ‘Maar dit is wel de laatste keer dat ik zelf meespeel. Ik schrijf, regisseer en speel en dat laatste moet ik eigenlijk achter me laten. Het is te veel om alles tegelijk te doen. Mijn ambities liggen meer bij het schrijven en regisseren. Ik vervul deze laatste rol wel met veel plezier. Dit verhaal is ontzettend onderbelicht en daar hoop ik met deze voorstelling verandering in te brengen.’

Lief Dagboek is op 3 en 4 juni om 20.00 uur te zien in Theater Kikker in Utrecht. De voorstelling op 4 juni is een roze voorstelling, waarbij bezoekers na afloop een gratis drankje kunnen halen bij Café Bodytalk. Meer info over de show en kaarten vind je via: www.vollezaalproducties.nl.

In 'Uit de kunst' zetten we bijzondere kunstenaars in de spotlight. Ben jij een getalenteerd fotograaf, beeldhouwer, tekenaar, schilder of bijvoorbeeld breier? Laat het ons weten via redactie@winq.nl.