Je hebt onlangs de Musical Award voor Beste Bijrol gewonnen voor je rol als Angel in Rent. Heel wat anders dan deze rol. Hoe ben je je aan het voorbereiden op Sweeney Todd?
‘Tobias is een jongetje dat zonder liefde is opgevoed. Hij is als een soort slaaf bij iemand in dienst. Vanaf het moment dat hij echter kennismaakt met mevrouw Lovett is zij heel lief voor hem. Daardoor bestempelt hij haar een beetje als zijn moeder. Ik ben vooral heel erg aan het onderzoeken hoe kinderen zich gedragen, wat hun denkwijze is. Ik heb ook een oppaskindje en neem hem echt als voorbeeld. Daarnaast bijt ik me vast in de heel erg pittige muziek.’

Is dit een uitdagende rol voor je?
‘Enorm, muzikaal is dit waarschijnlijk het moeilijkste wat ik tot nu toe gedaan heb. We hebben maar vier weken om te repeteren en je zingt deze teksten niet makkelijk weg. Je kunt ze alleen maar voluit zingen, en daardoor kun je ook voluit de mist ingaan. Je bent in de nummers ook heel erg afhankelijk van anderen. Bij het eerste nummer dat ik zing, een groepsnummer, heb ik de lead, dus als mijn timing verkeerd is, verpest ik gelijk het hele nummer.’

'Doordat je de teksten alleen voluit kunt zingen, kun je ook voluit de mist in gaan'

No pressure.
‘Haha, nou inderdaad. Maar het is wel een heel toffe rol. Met de nummers die ik mag zingen ben ik onwijs blij. De musical bestaat bijna volledig uit muziek die als een gesprek klinkt, er wordt nauwelijks echt gesproken. Soms heb ik het idee dat Stephen Sondheim voor deze musical gewoon gesprekken heeft opgenomen die hij vervolgens op muziek heeft gezet. Dat is heel gaaf, maar dus ook heel moeilijk.’

Vera Mann en René van Kooten nemen de hoofdrollen voor hun rekening. © Bob BronshoffHeb je de voorstelling zelf ooit eerder gezien?
‘Nee, ik heb wel een opname gekeken met Angela Lansbury [Murder She Wrote – red.]. Dat is al wel eventjes geleden. Verder heb ik niets gekeken, maar vooral veel geluisterd naar de muziek. Dat is ook wel fijn, anders ga ik te veel iets nadoen, en ben ik niet meer erg kneedbaar voor de regisseur.’

Hoe verlopen de repetities?
‘Ik vind het vooral heel verrassend hoe huiselijk de sfeer is. Iedereen is heel erg rustig en lief voor elkaar. De druk is hoog, maar er is een enorme harmonie binnen de groep. Dat is wel uniek.’

Ik begreep dat jullie op loopplanken rondom het publiek gaan spelen, maar er zijn natuurlijk ook messen in het spel. Wordt dat niet levensgevaarlijk?
‘Tot nu toe gaat het goed, maar ik blijf het allemaal erg spannend vinden. We hebben ook nog niet in het donker geoefend. We hebben al wel flink geoefend met de klapstoel. De klanten die door Sweeney “geschoren” worden, vallen achterover vanuit zijn kappersstoel in een gat. Je geeft je op dat moment even helemaal over aan de techniek. Je pleurt zo naar beneden.’

Klinkt als een aflevering van The Graham Norton Show?
‘Ja, precies. Een van mijn medespelers vond het zo spannend dat ze bijna moest huilen.’

Vergeleken met de gemiddelde musical is Sweeney Todd nogal gruwelijk, zit er een leeftijdsgrens aan de voorstelling?
‘Dat weet ik eigenlijk niet, maar ik zou hier niet met een kind van 10 naartoe gaan. De film van Tim Burton met Johnny Depp was overigens nog veel donkerder. Iets té, mijns inziens. De humor was er bijna volledig uit verdwenen. Het leuke aan deze voorstelling ten opzichte van de film is dat de balans tussen humor en horror heel goed is.’

Is het daarmee een geschikte musical voor mensen die niet zo’n musicalfan zijn?
‘Ja, ik denk dat die ook wel verrast zullen zijn door de humor. Heel vaak denk je: o, wat leuk, maar ook, wat wrang. Mensen die niet van “standaard musicals” houden – voor zover die er zijn – zullen zich hierdoor ook aangesproken voelen. Het is echt prachtige muziek, klassieke muziekliefhebbers komen hier bijvoorbeeld zeker aan hun trekken.’

'Deze musical is ook prachtig voor liefhebbers van klassieke muziek'

Welke boodschap denk je dat Stephen Sondheim met dit stuk heeft geprobeerd over te brengen?
‘Iedere maatschappij kiest zijn eigen moordenaar, dat is denk ik de boodschap. De onderdrukking van de laagste klasse vormt hier een hoofdonderwerp. De arme mensen, die geen kans krijgen of rechten hebben, slaan op een gegeven moment aan het moorden. Het is een soort waarschuwende moraal: pas op, dit is wat je met je maatschappij kunt doen als je haar verwaarloost.’

Waardoor het dus eigenlijk een heel actuele voorstelling is.
‘Enorm.’

Er wordt ook een Sweeney Todd Theaterdiner geserveerd. Er staat zelfs een pasteitje op het menu. Kunnen we dat wel vertrouwen?
‘Ehm, ik verwacht van wel… Misschien moet je even van tevoren checken of er veel vermissingen zijn in Amsterdam-Noord voordat je een reservering plaatst, haha.’

Sweeney Todd is van 20 mei t/m 20 juni te zien in het Zonnehuis te Amsterdam. Kaarten zijn verkrijgbaar via www.sweeneytodd.amsterdam

Tekst: Martijn Kamphorst / Coverbeeld: Bob Bronshoff