Volksstammen gooien ieder jaar ‘het roer om’, schrijven zich in voor een gym en druipen vervolgens na vijf, zes keer sporten af naar hun bank, om in stilte hun abonnement af te laten lopen. Waar gaat dat fout?
‘Sporten gaat pas werken als het deel uitmaakt van je leven. Dus gepland, zoals je ook eten, werk, tandenpoetsen en andere dagelijkse bezigheden plant. Daarnaast is het belangrijk te variëren in wat je doet. Je moet wel een heel indrukwekkende discipline hebben wil je het zelfde fitness- of hardlooprondje jarenlang volhouden zonder ooit een beat te missen. Probeer nieuwe dingen, stel concrete doelen, train met vrienden. Als het eenmaal in je vaste structuur zit, krijg je er veel voor terug. Tijd en energie, als belangrijkste beloningen.’

Maar het kost toch juist tijd?
‘Als trainen in je vaste structuur zit, als agendapunt, ga je er rekening mee houden. Je past andere afspraken en verplichtingen erop aan. Daardoor ontstaat er structuur in je agenda, rond het sporten. Tijd maken, maakt tijd.’ 

Ben jij altijd zo’n sportfanaat geweest?
‘Ja, mijn hele leven. In de jaren dat ik feestjes, drugs en alcohol ontdekte, trainde ik minder intensief en sloeg ik veel vaker een sessie over. Maar er zat nog wel een zekere regelmaat in.’

'In elke dag is wel een halfuurtje te vinden voor extra beweging; al poets je je tanden terwijl je tegen de muur zit'

Met welk excuus om niet te sporten moeten we nú stoppen?
‘Je moet je afvragen waarom je eigenlijk wil sporten. Als je die vraag niet kunt beantwoorden, moet je er gewoon niet aan beginnen. Dat hou je nooit vol. Maar als je het dan toch wil, is het excuus waarmee je af zou moeten rekenen, dat je geen tijd hebt. In elke dag, hoe lang en intensief ook, is wel een half uurtje te vinden voor wat extra beweging. Dat kan ook fietsen zijn, traplopen, push-ups als je wakker wordt, tandenpoetsen terwijl je tegen de muur zit, altijd twee keer bukken als je iets opraapt, of van het onderste schap in de supermarkt plukt. Wees creatief.’

Wat is je beste tip voor mensen die er moeite mee hebben om tijd te vinden voor een regelmatige work-out in hun agenda?
‘Plan je training tussen je dagelijkse routines en hou bij wat je doet. Echt noteren, bedoel ik dan. Je kunt bijvoorbeeld als doel nemen dat je gedurende de dag 200 push-ups wil doen. De eerste set voordat je onder de douche stapt. De tweede zodra je aankomt op je werk, een derde als de rest gaat roken, vierde vlak voor de lunch, vijfde rond vier uur als je die middag dip aan voelt komen, zesde zodra je je eigen huis binnenstapt, enzovoort, enzovoort. Dan hoef je geen stap in de gym te zetten. Maar als je dat toch te lastig vindt, moet je eens overwegen met een trainer te trainen. Of met een vriend. Iemand die je als stok achter de deur kan zien. Een derde tip; volg mensen op je social media die je inspireren. Mensen die oefeningen laten zien of op een andere constructieve manier zorgen dat anderen in beweging komen. YouTube en Instagram kunnen echt je vriend zijn, wat dat betreft. Boordevol nieuwe uitdagingen en inspiratie.’ 

Je boek staat vol met tips, recepten, oefeningen en ‘inspirerende praktijkverhalen’. Welk verhaal was voor jou persoonlijk het meest inspirerend?
‘In het boek beginnen we elk hoofdstuk met veel gehoorde excuses om niet te gaan sporten. We geven heel veel tips om die obstakels te overwinnen, maar daarnaast staan er ook trainingsschema’s, recepten en dus persoonlijke verhalen in elk hoofdstuk. Het verhaal van mijn broer Klaas staat aan het begin, bij het hoofdstuk over de vraag hoe je (weer) begint met trainen, als je dat moeilijk vindt. Sport hielp hem een jarenlange verslaving onder de knie te krijgen. Hij is een gelukkiger mens. Dat is voor mij een belangrijk en inspirerend verhaal. Maar dat van Katrien Ley is ook mooi, zij zit hoog in de boom bij Adidas, heeft kinderen, en vindt toch elke dag tijd om te trainen. Daar kun je als lezer wat van leren.’

'In de gayscene komen body issues eerder tot uiting'

Heb je tijdens het maken van Uit de kast en De roze wildernis gemerkt dat body issues een groot (al dan niet groter) probleem vormen bij homo’s?
‘Eerlijk gezegd denk ik dat die issues gelden voor bijna alle mannen. Er heerst een veel groter taboe op dan bij vrouwen. Maar de gayscene loopt natuurlijk ver voor op de rest met die lichaamscultuur, daar komen de issues dus ook eerder tot uiting. Ik denk dat veel mannen zich beoordeeld voelen op hun lichaam, en er is zo ontzettend veel vergelijkingsmateriaal dat mismoedig stemt. Misschien is dat wel het allerbelangrijkst aan bezig zijn met je lichaam in onze tijd; vaar je eigen koers, vergelijk jezelf vooral niet met anderen.’

In je nieuwe programma Overwinnaars volg je onder andere iemand die worstelt met anorexia. Worden in Beweeg! dergelijke eetproblemen ook behandeld? Bij sporten bestaat immers snel het risico dat mensen erin doorschieten. 
‘In Beweeg! gaat het vooral over manieren om aan het sporten te raken. Van alle dingen die daarna gebeuren wordt alleen nog behandeld hoe je het trainen volhoudt, wat je moet doen als het saai wordt, of als je niet meer de energie hebt om te gaan. Maar die eetstoornissen zijn bijzonder interessant. De wijze waarop mensen met voeding omgaan is schrikbarend. Geen koolhydraten meer, roepen ze dan, zonder zich erin te verdiepen wat dat voor je lichaam en je energie betekent. Of de drang om droger te worden is zo groot, dat er veel te weinig gegeten wordt. En jezelf beheersen geeft ook nog eens voldoening op een manier die toch vooral destructief is voor je lichaam. Ja, daar zit ook nog wel een boek in. Of een serie portretten. Zorg dat de wijze waarop je met je lichaam bezig bent je energie geeft en je blij maakt. Als dat niet het geval is, zit je op de verkeerde weg.’

Is sporten met als doel ‘meer lijken op dat afgetrainde model van die ondergoedreclame/Arie Boomsma’ een verkeerde instelling?
‘Hahahaha, ja dat moet je niet doen hoor. Zo’n doel is moeilijk concreet te maken. Lijken op een ander, een sixpack hebben voor de zomer… dat zijn geen doelen maar gevolgen. Een doel moet concreet zijn; elke dag een uur bewegen. Twee maanden geen alcohol drinken. Drie weken lang elke dag yoga doen. Dat zijn doelen. Als je er daar genoeg van stelt, en lekker afwisselt ga je hoe dan ook vooruit.’

'De wijze waarop mensen met voeding omgaan is schrikbarend'

Je hebt weleens gezegd graag het woord ‘sportschool’ te vermijden, vanwege de vooroordelen over mannen met opgepompte spieren. Toch zit menig gym daar vol mee. Waar draait sporten voor jou met name om?
‘Vitaliteit, energie, souplesse. Ik train zodat ik het leven aan kan. Er zijn zoveel leuke dingen te doen, daar wil ik energie voor hebben. Ik wil voorkomen dat ik moe ben aan het einde van een lange dag, of pijntjes krijg als ik een dag achter mijn toetsenbord zit, dik en stram word na mijn veertigste. Dat zijn dingen waar veel mannen zich bij neerleggen, maar waarom zou je dat accepteren? Het is niet nodig. Je kunt elke dag nieuwe dingen leren, je lichaam kan zich altijd blijven ontwikkelen. Daarom train ik. Dat mijn basisconditie en mijn lichaam daarom goed zijn is een prettig gevolg. Daar komt zonder twijfel ook ijdelheid bij kijken. Maar het uiterlijk is een gevolg van hoe je leeft, het doel is vitaliteit.’

Jij hebt al een goddelijk lichaam, maar is dit boek ook bruikbaar voor mensen die een wat minder utopisch doel nastreven?
'Bij uitstek. Mijn broer en ik hebben Beweeg! zo geschreven dat de ervaren sporter er ook wat aan heeft, maar we mikken vooral op al die mensen die wel meer willen bewegen, beter willen eten, maar steeds weer tegen die lastige punten aanlopen; te weinig tijd, geen energie, het wordt saai, ik ben te oud, ik hou niet van de gym…. voor die mensen hebben we dit boek gemaakt.’

Beweeg! is onder andere te koop bij Bol.com.

Tekst: Martijn Kamphorst / Coverbeeld: Ester Gebuis