Het Zonnehuis, een pareltje in Amsterdamse Schoolstijl, diep verstopt in Amsterdam-Noord, opende vorig jaar na een lange leegstand opnieuw zijn deuren als theater met Kiss of the Spider Woman. Voor Sweeney Todd is de zaal opnieuw grondig onder handen genomen. Bij binnenkomst waan je je in een indrukwekkend, duister 19de eeuws Londen, compleet gemaakt van karton. Het toneel rijkt 360 graden rondom het nietsvermoedende publiek, door middel van een spitsvondige, maar soms ook levensgevaarlijke loopplankenconstructie (het ensemble moest soms flink hollen om de planken tijdig van versteviging te voorzien).

De zaal is getransformeerd tot een 19de-eeuws Londen van karton.

'Sweeney is een soort verknipte Robin Hood, die de rijken voert aan de armen'

In Sweeney Todd volgen we het trieste verhaal van de onterecht veroordeelde barbier Benjamin Barker (René van Kooten), die na 15 jaar verbanning terugkeert naar zijn ooit geliefde thuisstad onder de schuilnaam Sweeney Todd. Eenmaal terug in zijn oude zaak ontdekt hij de zielige historie die zich heeft afgespeeld na zijn vertrek, uit de overleveringen van onderbuurvrouw Mevrouw Lovett (een niet bijzonder succesvolle bakkerin met een oogje op Sweeney, gespeeld door Vera Mann). Sweeneys vrouw heeft zichzelf van het leven beroofd na te zijn verkracht door rechter Turpin, dezelfde man die hem al die jaren terug valselijk veroordeelde. Hun jonge dochter Joanna heeft de afgelopen 15 jaar als kluizenaar geleefd, in de vertrekken van Turpin. Vanaf dat moment is Sweeney enkel uit op wraak en daarbij spaart hij niets of niemand. Sterker nog, hij komt tot een nogal grimmige samenwerking met zijn onderbuurvrouw. Sweeney slacht zijn volledige clientèle af, mevrouw Lovett verwerkt het vlees tot overheerlijke pasteitjes. Een soort verknipte Robin Hood, die de rijken voert aan de armen.

Er kan bij Sweeney Todd worden gelachen, maar ook het bloed vloeit rijkelijk.

'Deze musical barst van de onnavolgbare tongue twisters'

Wanneer de eerste zanger zijn keel opentrekt voor het imponerende openingsnummer, wordt gelijk duidelijk hoe hard de 12-koppige cast heeft moeten knokken om dit stuk in een magere 4 weken repetitietijd in hun hoofd te stampen. Sondheim staat niet bekend om zijn makkelijke teksten, maar deze musical in het bijzonder barst van de onnavolgbare tongue twisters. Als publiek kun je niet lui achterover gaan hangen; op een enkele zin na is deze musical namelijk volledig doorgecomponeerd. Alle plotontwikkelingen spelen zich af in de muziek. Een beetje hyperarticulatie hier en daar is dan ook makkelijk te vergeven.

Marjolein Teepen (rechts) schittert in haar kleine, doch essentiële rol.Van Kooten zet een sterke, zij het soms wat overdreven Sweeney neer, maar de echte uitblinkers zijn Vera Mann als een hilarische Miss Lovett (met moddervet Amsterdams accent) en operaveteraan Henk Poort als Rechter Turpin. Ook Martijn van Baardewijk (als concurrent-barbier/kwakzalver Pirelli) en Marjolein Teepen (als een volhardende bedelares) verdienen alle lof voor een schitterende invulling van hun kleinere, doch essentiële rollen. Wat de voorstelling echter naar een nog hoger niveau tilt is het fantastische decor (chapeau voor de Graham Norton-klapstoel waarmee Sweeney zijn slachtoffers naar de ovens van Mevrouw Lovett transporteert) en de prachtige muzikale begeleiding van het slechts vierkoppige orkest. Sweeney Todd staat met zijn mix van horror, humor en haast klassieke muziek garant voor een bloedstollend leuk avondje uit, ook voor wie de wondere wereld van musical normaal mijdt als de pest.

Tekst: Martijn Kamphorst / Beeld: Bob Bronshoff

Sweeney Todd is van 20 mei t/m 20 juni te zien in het Zonnehuis te Amsterdam. Kaarten zijn verkrijgbaar via www.sweeneytodd.amsterdam