1. Je wordt minder uitgerust wakker
Je herkent het vast wel, ben je nog lekker in dromenland, wordt je slaap onderbroken door een naar, eentonig geluid: de wekker. Je hebt totaal geen zin in opstaan en draait jezelf gelukzalig nog een keer om onder je warme dekens. Wanneer dan de tijd echt daar is om op te staan, heb je hier waarschijnlijk erg veel moeite mee en voel je je duf en lusteloos. En dat is helemaal niet gek. Tijdens onze slaap gaan we namelijk door vijf slaapcycli heen van elk 90-100 minuten [1]. Wanneer je op de snooze-knop drukt, maakt je lichaam zich weer klaar om een nieuwe cyclus in te gaan, die je nooit kunt afmaken. Het gevolg: moeilijk op kunnen staan, dufheid en geen motivatie. Lekker begin van je dag!

2. Je hebt minder tijd voor je ontbijt
‘Nog vijf minuutjes!’ hoor je jezelf zeggen. Maar die vijf minuutjes langer in bed zorgen er wel voor dat je minder tijd hebt om een goed en voedzaam ontbijtje te maken. En dat is jammer, want ontbijten is een gezonde start van de dag. Voorkom dit dus door op tijd je bed uit te komen!

3. Je slaapt minder lang
Hoewel menig persoon er dankbaar gebruik van maakt, is een snooze-knop een vreemd fenomeen. Waarom zou je eerder wakker worden dan dat je op moet staan? Dan kun je die tijd dat je blijft liggen beter gebruiken om nog langer te kunnen slapen, toch? Je berooft jezelf namelijk van kwalitatief goede slaap door wel wakker te worden maar een half uur later pas op te staan. Je kunt dan beter dat half uur nog doorslapen.

4. Je stelt jezelf teleur
Je zegt iedere avond weer: ‘Morgenochtend sta ik meteen op als de wekker gaat!’. Maar als puntje bij paaltje komt draai jij je nog een keer om, jezelf vervloekend dat dit echt niet langer kan zo. Met als gevolg dat je jezelf teleurstelt, en je de motivatie voor die dag achterlaat in je bed. Direct opstaan als de wekker gaat geeft een gevoel van succes en voldoening en kan ervoor zorgen dat je je dag gelijk met een goede motivatie en mindset start!

5. Jouw alarm stoort anderen
Heb je er weleens over nagedacht dat jouw gesnooze heel irritant kan zijn voor anderen? Of je nu naast een knappe logee ligt, of met vijf anderen in een studentenhuis woont. Wanneer jij iedere ochtend je wekker een uur laat afgaan, kan dit flinke irritaties opwekken bij je bed- of huisgenoten. Sta dus meteen op!

Een simpele oplossing
Als je goed en genoeg hebt geslapen, zul je zien dat je makkelijker wakker wordt dan voorheen. Toch is je bed vaak lekker warm en is het daarbuiten zo koud. Om direct op te staan, kan het helpen om de wekker aan de andere kant van de kamer neer te zetten. Zo verplicht je jezelf om uit bed te komen om de wekker uit te zetten. Zet daarnaast je wekker op de tijd dat je uiterlijk op moet staan, je wilt immers niet te laat op werk aankomen. Zo is de drang groter om op te staan.

Voorkom slaapschuld
In de ideale situatie word je elke dag fris wakker en heb je helemaal geen zin om die snooze-knop in te drukken. Ga bij jezelf na of je fris wakker wordt en vraag jezelf af hoe het komt als dit niet het geval is. Slaap je wel voldoende? Ga je wel op tijd op bed? Waarschijnlijk is het veel beter om de oorzaak aan te pakken in plaats van op die knop te rammen. Ga op tijd naar bed en reset je ritme!

De FIT. Methode 
Op zoek naar een stappenplan dat jou helpt met het opbouwen van spieren, slanker worden en ervoor zorgt dat je dat droomlichaam bereikt? 

De FIT. Methode leert je niet alleen alles over fitness, voeding en rust, maar voorziet je van een exact stappenplan, zodat jij precies weet wat je moet gaan doen om jouw droomlichaam te bereiken! 

Het boek is niet alleen voor beginners, maar ook voor gevorderden en zelfs pro’s! Waar wacht je dus nog op? Tijd om aan de slag te gaan!

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met FIT.nl.