1. Plaatselijk vet verbranden
Slecht nieuws… Plaatselijk vet verbranden bestaat jammer genoeg niet. De enige manier om het vet op je buik, armen of heup te verbranden is dus door (langzaam) af te vallen. Dit betekent waarschijnlijk ook dat je bijvoorbeeld vet verliest in het gezicht, of als vrouw op je borsten of billen. Houd er dus rekening mee dat vet verbranden voor- en nadelen heeft. Die platte buik krijg je niet door elke dag sit-ups te doen. Lees hier meer over plaatselijk vet verbranden.

2. Niet genoeg eten
Als je vet wilt verliezen, denken veel mensen dat ze dit kunnen bereiken door minder te eten. Het lijkt immers logisch dat hoe minder calorieën je inneemt, hoe meer je afvalt. Hoewel dit klopt, is het een verkeerde manier van vet verliezen. Het drastisch terugbrengen van het aantal calorieën kan werken op korte termijn, maar dit houd je niet heel lang vol. Om goed en blijvend af te vallen, kun je beter zo’n 10% tot 20% onder je energiebehoefte gaan zitten met je dagelijkse calorie-inname. Je energiebehoefte berekenen doe je hier.

Daarnaast kan je lichaam bij een lage calorie-inname ook nog je welverdiende spiermassa als brandstof gebruiken. Dit proces staat beter bekend als katabolisme. Een afname van spiermassa zorgt ervoor dat je energiebehoefte in zijn geheel nog lager wordt.

3. Tot het uiterste gaan
We leven in een alles-of-nietswereld. Voor veel mensen is diëten geen uitzondering. Je hebt de volgende uitspraken vast weleens gehoord: 'Je moet minstens zes keer per dag eten om vet te verliezen!' 'Zorg ervoor dat je minstens 600 gram koolhydraten eet.' 'Eet nooit fruit of melkproducten.' 'Je hebt deze 30 supplementen nodig om blijven af te vallen.' Natuurlijk kunnen sommige van deze tips werken, maar er bestaat geen kant-en-klare oplossing voor jouw probleem. Bovendien kan altijd maar tot het uiterste gaan ertoe leiden dat je het strikte regime niet volhoudt.

Houd de lange termijn in het oog. Sta af en toe stil bij je doelen en onthoud daarbij dat balans en gematigdheid heilige woorden zijn. Ga niet meteen voor het hoogst haalbare, maar begin met kleine stapjes: geen suiker meer in de thee of koffie, vier keer per week sporten in plaats van drie, en zelf koken met verse producten. Tot je voor jezelf een balans hebt gevonden. Je zult zien dat je je nieuwe leefstijl nu wel kunt volhouden.

4. De laatste vetdiëten volgen
Als je ooit het hormoondieet, koolsoepdieet, drie-dagendieet, bloedtypedieet, of een ander raar, hip dieet hebt gevolgd, let dan even op. De nieuwste dieetreclames proberen je over te halen door de 'laatste onderzoeken' en persoonlijke succesverhalen te presenteren. Soms werken deze waanzindiëten, en dan merk je snel resultaat. Vaak werken ze echter maar kort. Het moment dat je terugvalt in je oude gewoontes komen de kilo’s die je bent afgevallen drie keer zo hard weer terug, en om de een of andere reden nemen ze extra kilovriendjes mee. Resultaat? Teleurstelling en een lovehandle meer dan toen je begon.

De meerderheid van deze diëten laten zien dat ze ongezond en extreem zijn en niet gevolgd moeten worden voor een lange periode. Doe geen dingen die je niet voor de rest van je leven kunt volhouden. Gezond eten moet een leefstijlverandering zijn en wanneer je niet je hele leven koolsoep wilt eten, trek je dan niets aan van de nieuwste trends op dieetgebied.

5. Uitklokken wanneer het weekend begint
Veel mensen maken zich schuldig aan het loslaten van hun dieet in het weekend. Een lekkere, ongezonde snack eten kan heerlijk zijn en goed zijn voor je mentale gesteldheid, maar wanneer je dit stelselmatig ’s avonds en in het weekend doet, kan dit problemen opleveren.

In het weekend jezelf volproppen met alles wat je doordeweeks hebt gemist kan niet alleen het vetverliesproces vertragen, maar kan het ook volledig stopzetten omdat je de motivatie en moed verliest. Afhankelijk van je doelstellingen en je vorderingen hoeft één of twee keer snacken geen probleem te zijn. Eet daarna wel weer zo snel mogelijk gezond. Pro tip: laat één snack niet leiden tot een compleet snackweekend, en laat één cheat day je niet afhouden van je doel bereiken.

6. Signalen van je lichaam negeren
Wij mensen hebben hormonen die ons hongergevoel reguleren en ons vertellen wanneer we genoeg hebben gegeten. Wanneer we deze signalen negeren en het ‘ik heb genoeg gehad’-gevoel overslaan en in de ‘ik zit propvol’-zone komen, kan dit leiden tot problemen zoals obesitas. Aan de andere kant kan een rigoureus en strak schema deze hormonale signalen ook uithollen. Soms laten we ons zo misleiden door dieetgoeroes en ‘fitgirls’ om bijvoorbeeld maar 300 calorieën per drie uur te eten dat we vergeten naar ons lichaam te luisteren. En als je maar 900 calorieën per dag binnenkrijgt, zal je lichaam schreeuwen om eten! Dit betekent niet dat je je complete dieet overboord kunt gooien en de hele dag kunt eten, maar af en toe naar je hongergevoel luisteren is vaker gezond dan ongezond.

Heb je elke drie uur een hongerig gevoel? Heb je zoveel honger dat je het behang van de muur kunt eten? Heb je nog steeds honger na een maaltijd? Experimenteer en vertrouw op je lichaam, niet de klok die vertelt dat het tijd is om te eten. Je zult verrast zijn wat je van je lichaam kunt leren.

7. Vergeten te leven
Veel mensen kunnen hun dieet niet volhouden omdat ze veel te streng zijn voor zichzelf. Ze zijn obsessief over elke gram broccoli die ze in hun mond stoppen en eten minstens vier keer tilapiafilet en asperges per week. Ze raken in paniek wanneer ze 'maaltijd 4' niet precies 2,5 uur na 'maaltijd 3' kunnen nuttigen. Herken jij jezelf hierin? Dan is het tijd om even te stoppen met wat je aan het doen bent en diep adem te halen. Laat de zoektocht naar gezonde voeding geen ongezonde obsessie worden. Noem ontbijt bij zijn naam en niet 'maaltijd 1'. Ga uit met je vrienden, eet een stuk chocola, en luister naar je hongersignalen. Lachen, relaxen en plezier hebben is net zo belangrijk als een gezonde maaltijd. Vergeet niet je leven te leven!

De FIT. Methode 
Op zoek naar een stappenplan dat jou helpt met het opbouwen van spieren, slanker worden en ervoor zorgt dat je dat droomlichaam bereikt? 

De FIT. Methode leert je niet alleen alles over fitness, voeding en rust, maar voorziet je van een exact stappenplan, zodat jij precies weet wat je moet gaan doen om jouw droomlichaam te bereiken! 

Het boek is niet alleen voor beginners, maar ook voor gevorderden en zelfs pro’s! Waar wacht je dus nog op? Tijd om aan de slag te gaan!

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met FIT.nl.