Karl en Daan in Nijmegen.De oudste stad van het land
De stad Nijmegen werd al zo’n 2000 jaar geleden voor het eerst genoemd, als militaire uitvalsbasis van de Romeinen. Prachtig gelegen aan de Waal en omgeven door ‘heuvels’ die een schitterend uitzicht bieden over het rivierenlandschap. De stad is bijzonder fotogeniek. Hoewel er op de noordoever van de rivier volop wordt gebouwd, is het zeker een aanrader om over de bruggen en langs het water te fietsen. Dan zie je meteen waarom Nijmegen is uitgeroepen tot zomerhoofdstad 2016. Maar ons bezoek aan Nijmegen begint in een oud herenhuis in het centrum van Nijmegen, met mogelijk het meest comfortabele bed waar we ooit in hebben gelegen ...

De mannen hadden moeite dit bed te verlaten.Boetiekhotel Lunchcafé Box5
Het charmante boetiekhotel Lunchcafé Box5 in het centrum van Nijmegen heeft een trotste geschiedenis van bijna 100 jaar. Het lieve stel Jos en Stephan runt de boel. Het oude pand is ingericht met elegante, luxueuze designmeubels. En hadden we de comfortabele bedden al genoemd? We voelden ons meteen thuis is dit statige oude herenhuis. We begonnen de dag met een uitgebreid, vers ontbijt, koffie uit ons eigen espressoapparaat en een hete douche met uitzicht over de daken van Nijmegen. Het café biedt bovendien een heerlijke lunch op het gezellige terras. Gaybar ThomTom is net om de hoek, net als een hoop restaurants en bezienswaardigheden. Dit hotel raden we iedereen aan voor een perfect verblijf in Nijmegen!

In MuZIEum werden Karl en Daans ogen geopend.Geen hand voor ogen
Voordat we Nijmegen in trokken, hadden we eerst een afspraak bij het toerismebureau naast de schouwburg om de meest actuele informatie voor onze citytrip in te winnen. Vanuit daar zijn we al tastend naar onze eerste highlight gegaan: het ervaringsmuseum muZIEum. De kelder van de Schouwburg is omgetoverd tot een donkere complex vol dagelijkse objecten om een beeld te geven van hoe blinde mensen de wereld ervaren. De gidsen, zelf ook visueel gehandicapt, nemen groepjes bezoekers mee in hun wereld zonder licht. Dankzij onze gids Marko kregen we een goede indruk hoe hulpeloos je je kan voelen als je een van je zintuigen verliest, maar ook hoe hard je andere zintuigen op dat moment aan de slag gaan. Deze ervaring een echte eye-opener (badoom tsj)!

Dankzij de 'Snelbinder' ben je zo aan de overkant van de Waal.Fietsen tussen de Romeinen
Na deze ervaring waren we er volop klaar voor om de stad met al onze zintuigen te ontdekken. Nijmegen en omgeving zijn een prima plek voor de fiets, dus gingen wij op onze huurfietsen over de historische spoorbrug naar de andere kant van de Waal. In 2004 is hier een fiets- en wandelburg toegevoegd die ze de ‘snelbinder’ noemen. Na een korte pauze op de brug om van het uitzicht te genieten, gingen we op de noordoever van de rivier in westelijke richting. Hier genoten we van het rustgevende landschap, het glinsteren van de rivier en de panorama’s over de prachtige oude stad. Om weer naar Nijmegen te gaan namen we ‘De Oversteek’, een prachtig staaltje moderne architectuur, geopend in 2013.

De Honigfabriek is nu een culturele hotspot.Honigfabriek
Ook in het oude fabriekencomplex Honigfabriek in het westen van de stad reisden we terug in de tijd. Dit gebied is vernoemd naar het bekende voedselmerk. Het complex is tegenwoordig een urban space met kunstgaleries en -ateliers, culturele evenementen, kleine winkeltjes en speciale hotspots voor eten en drinken. In het gebouw heerst een unieke mix van de geschiedenis van bedrijf Honig in Nijmegen en de moderne nieuwe touch van de locals. Het zorgt voor een bijzondere sfeer en per fiets is het maar een kwartiertje vanaf de stad.

Karl bestelt een biertje van OersoepOersoep en andere brouwsels
In de Honigfabriek besloten we Oersoep-bier te proeven en te eten bij een van de jongste brouwerijen van Nijmegen, brewpub STOOM. Op de plek waar vroeger de bouillon van Honig werd gebrouwen, vonden we hier een bijzondere plek om verschillende lokale biertjes te testen. Chef Edo van der Veer zorgde voor een lekker bijpassend snackje. Neem een plekje, binnen of op het terras, en ontdek zelf wat je favoriete biertje is. Heerlijk anders.

Rijksmonument Auto Palace.Nieuwe zakelijkheid: Auto Palace
Fans van moderne architectuur opgelet! Nee, dit is niet Amerika of een Europese metropool. Dit is een verborgen parel, op slechts tien minuten afstand van de binnenstad. Dit pompstation werd in 1936 gebouwd door architecten B. J. Meerman en J. van der Pijl en is een schoolvoorbeeld van de nieuwe zakelijkheid-stroming. Het gebouw is uitgeroepen tot rijksmonument en wordt zodoende goed beschermd. Tegenwoordig huist er, hoe toepasselijk, een architectenbureau.

In Nijmegen vind je veel historie, maar ook veel moderne gebouwen.Modern naast oud
Nijmegen is een overzichtelijke, vriendelijke en goed georganiseerde stad met veel te zien, van museum Valkhof met Romeinse schatten tot moderne gebouwen, bezienswaardigheden en natuurlijk plekken om te winkelen, zoals de unieke Marikenstraat. Tijdens onze weekendtrip waren we vooral onder de indruk van de Kruittoren, de Sint-Stevenskerk, het Waaggebouw op de Grote Markt en het bovengenoemde pompstation Auto Palace. Hou je ogen open als je door Nijmegen loopt of fietst, zodat je niet – tussen alle Duitse bezoekers – een van de vele verborgen hotspots over het hoofd ziet.

Museum Het Valkhof is alleen al op het gebouw de moeite.Museum Het Valkhof
Het Valkhof is een archeologie- en kunstmuseum in het noordoosten van de stad, naast het Kelfkenbos en het Valkhofpark. Het gebouw is ontworpen door architect Ben van Berkel – bekend van de Erasmusbrug in Rotterdam – en in 1996 geopend door koningin Beatrix. Om alles goed te zien hier, heb je behoorlijk wat tijd nodig. Als je van de Romeinse geschiedenis houdt, kom je hier enorm aan je trekken. Alle belangrijke archeologische vondsten uit de buurt worden hier tentoongesteld, naast een kleiner gedeelte met moderne kunst. Alleen het gebouw zelf al is prachtig. Met een museumkaart is een bezoek aan het Valkhof helemaal gratis.

Een weekend in Nijmegen is een weekend vol geschiedenis en traditie tegen een moderne achtergrond. We hebben hier een hele andere ervaring gehad dan in Utrecht, Den Haag, Groningen, Eindhoven en Rotterdam. Nijmegen heeft ons verrast met zijn positieve sfeer. We zijn heel benieuwd hoe het er in de zomer is!

Dit artikel is ook in het Engels te lezen.