Dennis begon zijn kunstenaarsleven als schilder. Hij volgde de lerarenopleiding tekenen en handvaardigheid en studeerde in beide vakken af op het portret. Vervolgens gaf hij vijfenhalf jaar les op middelbare scholen. ‘Op een gegeven moment had ik vierhonderd leerlingen. Stel je eens voor dat je vierhonderd opdrachten uit elkaar moet houden. Ik verhardde, vond er niets meer aan. Ik leef graag met een paar mensen, zodat ik mijn aandacht en liefde goed tot hun recht kan laten komen.’

‘Als je dertig keer met een model zit, kom je heel dicht bij de essentie van die persoon’

Gelukkig kwam Dennis in aanraking met een klassiek opgeleide beeldhouwer. ‘De Nederlandse kunstacademie had ooit een gerenommeerde post-beeldhouwopleiding. Die is helaas in 1978 wegbezuinigd. Ik ben ontzettend blij dat ik nog les heb gehad van iemand die over al die vaardigheden beschikte. We zijn vijftien jaar samen opgetrokken en hebben zelfs vijf jaar een atelier gedeeld. Het was een soort meester-gezelrelatie. Zoals in de middeleeuwen.'

Zijn geld verdient Dennis vooral met portretten van bekendheden, die onder andere terug te vinden zijn in de Stadsschouwburg Amsterdam, het Letterkundig Museum en het museum Catharijneconvent. Hij maakte onder andere een prachtig beeld van musicalgoeroe Frank Sanders, de man van wijlen Jos Brink, en diverse dichters en politici. ‘Sommige mensen heb ik zelf benaderd omdat ik ze interessant vond, wilde leren kennen. Ik heb per werk ongeveer dertig sessies nodig. Als je elkaar zo vaak ziet kun je echt de diepte in. Voor mij is de band met het model heel belangrijk. Dat geldt ook als ik tantrasessies geef. Het aanraken van gevoelens eze n met mijn handen een richting geven. Steeds afstemmen op wie de ander nu werkelijk is. Het is ook altijd een beetje een verdrietig moment als het proces afgerond is.’

De onthulling van het beeld van Henk van Ulsen.

‘Door heel aandachtig naar iemand te kijken, verdwijnen je vooroordelen’

Hoewel hij met veel verschillende typen mensen heeft gewerkt, zijn de sessies nooit onaangenaam geweest. ‘Ik zoek bij een portret niet naar een ideaalbeeld, maar verken juist het karakter van een persoon in al zijn gelaagdheid. Alles wat iemand is orden ik tot één beeld. De ene keer zie je kwaadheid, de andere keer verdriet en elke sessie neem je daar iets van mee. Dat weeft zich door het portret heen. Soms duurt het ook even voordat mensen zich herkennen in hun beeld. In de beeldhouwkunst heb je magische zinnen als: “iemand gaat pas later op zijn portret lijken”. Eerst vond ik dat een beetje overdreven, maar ik heb ontdekt dat het toch echt zo is. Door zo aandachtig naar iemand te kijken, verdwijnen ook je vooroordelen. Door het beeldhouwen wordt mijn hartje echt groter, ik ben er een wijzer mens door geworden. In trantra-sessies gebeurt eigenlijk hetzelfde, alleen zit er dan geen klei tussen.’

Naast portretten maakt Dennis een serie beelden over de ontwikkeling van de man. ‘In die serie komt alles langs, van jonge jongens tot volwassen mannen. Het ene is heel robuust, straalt zekerheid uit, en het andere juist niet. Bij de portretten vind ik het heel belangrijk dat de afgebeelde persoon herkenbaar is, maar bij deze mannenbeelden laat ik dat meer los. Daar werk ik meer vanuit een schoonheidsideaal.

‘Ik heb een duivel en een engel in mij, die moeten het met elkaar zien te rooien’

Dennis' werk bevat altijd een zorgvuldige balans tussen drift en intuïtie. ‘Ieder mens voelt een drift, om te overleven, om seks te hebben. Die verbind ik met intuïtie, de kracht van de zon, spiritualiteit. Ik probeer met mijn beelden een verbinding tussen die drift en intuïtie te laten ontstaan. Drift en seks is natuurlijk geweldig, maar als dat de overhand krijgt, laat ik me meesleuren en verliest het zijn kracht. Kijk naar Francis Bacon, in zijn werk zie je wat een uit elkaar getrokken drift doet. Dat is waanzinnig, maar niet wat ik wil. Een mens moet zich leren beheersen om überhaupt iets te kunnen zijn in het leven.’

‘Ik heb een duivel en een engel in mij en die moeten het met elkaar zien te rooien. Ik zou geen van de twee willen opgeven. Ga maar eens naar een new-agewinkel, ik weet niet of je die kunst weleens hebt gezien? Dat is allemaal zo vleesloos, zonder bloed, met al die engeltjes. Echt verschrikkelijk. Dat zie je ook in de middeleeuwse schilderijen. Alles wat bloot en naakt is ligt in een hel en dan zie je een soort vleesloze Jezus aan de bovenkant. Ik denk dat die twee juist bij elkaar moeten komen.'

Meer werk van Dennis vind je op zijn website: www.denniscoenraad.nl. Op zondag 11 en zondag 18 september kun je een kijkje in zijn atelier komen nemen tijdens de Utrechtse Atelierroute (adres: Kleine Geertekerhof 6, Utrecht).

Op zondag 25 september start in Amsterdam de trantra jaartraining: 'Magie van seksualiteit' van Sifra Nooter. Dennis zit in het begeleidend team.

In 'Uit de kunst' zetten we bijzondere kunstenaars in de spotlight. Ben jij een getalenteerd fotograaf, beeldhouwer, tekenaar, schilder of bijvoorbeeld breier? Laat het ons weten via redactie@winq.nl.