In House of Horror reist Hans af naar het mysterieuze landhuis van meesterillusionist Cordoni, die naar verluidt vele mysterieuze illusionisten in zijn residentie om het leven bracht na ze hun trucs te hebben ontfutseld. Op jacht naar een magisch boek met alle geheimen van de slachtoffers, wordt Hans gedwarsboomd door hun ronddwalende geesten. Dit verhaal, dat deels op waarheden berust, blijkt een prachtige kapstok om alle trucs en ondersteunende circusacts aan op te hangen. 

‘Letterlijk adembenemend hoe contortioniste Jordan McKnight haar ledematen stuk voor stuk uit de kom trekt’

Soms levert het letterlijk adembenemende momenten op, zoals wanneer Russisch acrobatenduo La Vision in prachtige anatomische bodypaint hun kunsten vertoont of wanneer Amerikaanse contortionist Jordan McKnight in de rol van bezeten buikspreekpop haar ledematen stuk voor stuk uit de kom trekt met een gruwelijke grijns op haar gezicht. Zo prachtig zelfs dat je af en toe bijna vergeet dat je voor Hans bent gekomen.

Uiteraard is er een hoofdstukje over Dracula in het verhaal te vinden.De regie ligt in handen van Frank van Laecke, die zijn sporen internationaal ruimschoots verdiend heeft. Australiër Martin Michel is verantwoordelijk voor de strakke choreografie en Jan Aarntzen heeft de kast voorzien van een indrukwekkend aantal kostuums. Het grootste applaus verdienen echter de visuele effecten van Jos Claesen en Luc Peulemans. De bliksemschichten, illustraties en roestige metaalconstructies komen prachtig tot leven op de verschuivende toneelwanden en voeren je in no time mee naar Cordoni’s spookvilla.

Hans is inmiddels 47, maar nog altijd perfect in vorm. Met name het klapstuk van de show, waarin hij in vijf minuten in noodtempo vijftien grote illusies laat zien is erg indrukwekkend. Hij blinkt uit in momenten waarin hij tussen alle bombastische tempo-acts kiest voor een stukje ingetogen intimiteit. Bijvoorbeeld tijdens de truc met de gloeilamp – een erfenis van de familie Blackstone waar alleen Hans de rechten voor heeft. Tijdens de acts met publieksparticipatie heeft hij ook probleemloos alle lachers op zijn hand. Enige puntje van kritiek is Hans’ komische timing. Met zichtbaar plezier flapt hij in zijn momenten als ‘de verteller’ de ene na de andere flauwe oneliner eruit. Af en toe zorgen die voor een kleine grijns, maar op andere momenten kun je krekels zichzelf van ellende om het leven horen brengen.

Hans' kittige diva's, met in het midden Zarina Potapova.

‘Tijdens het klapstuk van de show voert Hans vijftien illusies uit binnen vijf minuten’

Naast een vijftal kittige diva’s, al enige jaren onder aanvoering van de Russische Zarina Potapova, heeft Hans een viertal knappe Dancers of Magic tot zijn beschikking. Toch best jammer dat Hans, zelf out en proud gay, nog altijd niet kiest voor een verleidelijk momentje met een van die mannen. Het is duidelijk een familieshow die voor Jan Modaal toegankelijk moet zijn, maar voor een schunnige grap was ook ruimte: ‘Trek ‘m er maar uit, Kees. Wacht, dat zei ik gisteren volgens mij ook’. Allicht tovert hij volgende keer een vleugje gayrotica uit z'n hoge hoed.

Resumé: hersens uit, ogen open en genieten. Hans Klok’s House of Horror staat garant voor een indrukwekkend avondje Vegas aan de Amstel.

Hans Klok’s House of Horror tourt t/m 8 januari langs diverse Nederlandse theaters. De volledige speellijst vind je hier.  

Tekst: Martijn Kamphorst / Fotografie: Andy Doornhein