De beste slaaphouding
Laat ik gelijk met de deur in huis vallen: er bestaat jammer genoeg niet één te prefereren slaaphouding, omdat je gedurende de nacht beweegt en dus van houding verandert. Je kunt wél een goede start maken door de beste startpositie te kiezen. Zo ben je er zeker van dat je de eerste uren in een zo gunstig mogelijke positie hebt gelegen. Maar wat maakt een zo gunstig mogelijke positie?  Tijdens je slaap- en dagritme wil je de wervelkolom zo goed mogelijk in een neutrale positie houden. Om dit te verduidelijken zie je hieronder een afbeelding van de wervelkolom. Hier zie je dat een zo recht mogelijke rug/wervelkolom de voorkeur heeft. Maar welke positie heeft dan de voorkeur als je slaapt?

1. Rugligging 
De voorkeur gaat naar een positie waarbij je spieren zo veel mogelijk in een neutrale stand staan. Oftewel: hanteer een rechte rug en nek. Deze positie krijg je door op je rug te liggen en je onderrug niet hol te trekken. De rugligging heeft de voorkeur, want deze zorgt voor de meest natuurlijke positie van de rug- en nekspieren. Merk je dat je rug hol trekt? Stop dan een kussen onder je benen ter compensatie. Deze truc werkt ook heel goed als je op vakantie bent en op een hard matje slaapt.

2. Zijligging
De één na beste keuze is de zijligging. Let hierbij op dat je je je nek en rug zo recht mogelijk houdt. Dit krijg je door een passend matras en kussen aan te schaffen. Heb je moeite om je benen op elkaar te houden? Leg een kussen tussen je benen zodat je heup recht blijft.

3. Slaap niet op je buik!

 

De buikligging kan in eerste instantie comfortabel ogen, maar heeft als nadeel dat je rug in een ongunstige kronkel komt te liggen. Zoals je kunt zien aan de bovenstaande afbeelding, ontstaat er in deze houding een bolling van de onderrug. Dit zorgt ervoor dat je onderrugspier meer geactiveerd wordt en je hele slaap verkort is. Dit kan tot vervelende pijn en houdingsproblemen leiden.

Een ander nadeel van de buikligging is dat je nek hierbij een groot deel van de nacht gedraaid ligt in een uitgestrekte houding. Dit betekent dat de ene kant van de nekspieren gestrekt is terwijl de andere kant verkort is. Als je ’s nachts je hoofd vooral op één en dezelfde wang laat rusten, betekent dit dat je eerder een scheve houding aanleert. Denk maar eens aan hoe verkrampt je zou zijn wanneer je 8 uur scheef op een bureaustoel hebt gezeten… Niet bepaald een experiment om dagelijks te herhalen, toch?

Het beste matras 

De hardheid en de mate van demping bepalen in welke positie je wervelkolom zakt tijdens de slaap. De stelregel is dat een harder matras meer voor zwaardere mensen geschikt is en een zachter matras voor lichtere mensen. Zorg ervoor dat je niet een te zacht of juist te hard matras hebt; de consequenties daarvan zie je in bovenstaande afbeelding. Zowel bij een te hard als bij een te zacht matras is je wervelkolom je niet bepaald dankbaar. Bekend met de pijnlijke gevolgen van nachtenlang op een te hard matje liggen? De tijdelijke oplossing is om een kussen onder je benen te leggen, zodat je wervelkolom in een gunstigere positie komt.

Het beste kussen 

Het hoofdkussen dient ter ondersteuning van de nekwervels. Kies een kussen dat ervoor zorgt dat je hoofd niet achter- of voorover zakt, maar juist in een zo neutraal mogelijke positie komt. Hierbij liggen je wervels mooi in een rechte lijn. Houd je meer van een zacht kussen? Ga dan voor een goed gevulde, zodat je hoofd niet achterover tuimelt vanwege te weinig ondersteuning. Het bovenstaande plaatje geeft meer duidelijkheid over de beste houding van je hoofd.

Foto's in tekst: FIT.nl | Coverfoto: Creative Commons 

De FIT. Methode 
Op zoek naar een stappenplan dat jou helpt met het opbouwen van spieren, slanker worden en ervoor zorgt dat je dat droomlichaam bereikt? 

De FIT. Methode leert je niet alleen alles over fitness, voeding en rust, maar voorziet je van een exact stappenplan, zodat jij precies weet wat je moet gaan doen om jouw droomlichaam te bereiken! 

Het boek is niet alleen voor beginners, maar ook voor gevorderden en zelfs pro’s! Waar wacht je dus nog op? Tijd om aan de slag te gaan!

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met FIT.nl.