Waarom is stoppen zo moeilijk?
Roken is heel erg verslavend en leidt tot lichamelijke en geestelijke afhankelijkheid, wat betekent dat je lichaam zal protesteren als je niet meer rookt. Dit komt door de aanwezigheid van verschillende verslavende stoffen die in sigaretten en tabak zitten, zoals nicotine.

Waarom stoppen?

Lichamelijke risico’s geassocieerd met roken (Bron: Trimbos Instituut)

 

Op korte termijn:

  • Voel je je fitter
  • Bespaar je geld. Als je twee pakjes sigaretten per week rookte, zul je door te stoppen met roken op jaarbasis al minimaal 600 euro besparen. Daar kun je een leuke vakantie van boeken!
  • Je ruikt frisser. Je stapt niet meer naar rook stinkend je kantoor binnen na een rookpauze en de nagel van je wijsvinger is ook niet meer geel!
  • Je ruikt weer meer en beter, en daardoor neemt je smaaksensatie ook weer toe. 
Andere voordelen:
  • Een beter seksleven. Door roken kan je minder zin in seks krijgen, maar je kunt ook erectieproblemen krijgen vanwege de bloedvatvernauwende werking ervan. Hiernaast kan roken bij vrouwen soms leiden tot vruchtbaarheidsproblemen. 
  • Een mooiere huid, omdat je doorbloeding verbetert. Je gaat er gezonder uitzien. 
  • Mooiere tanden. Door roken ontstaat er meer tandplak en raakt je tandvlees sneller ontsteken. Twee tot zes weken nadat je bent gestopt wordt je mond gezonder en zal je gebit zich weer gaan herstellen. 

Acht tips om te stoppen met roken
Er zijn vele methoden en manieren ontworpen om mensen te helpen met het stoppen met roken. Er is bijvoorbeeld de alom bekende Alan Carr-methode geweest, die je rap ervan overtuigt dat roken niks voor jou is. Je kunt ook gewoon 'cold turkey' stoppen; van de een op de andere dag. Je kunt er ook voor kiezen nicotine-vervangende middelen te gebruiken, die het afbouwen vergemakkelijken.

Hieronder zijn een aantal van de belangrijkste tips. Deze lijst is niet uitputtend, maar bedoeld om je op weg te helpen:

  1. Start met stoppen! Kies een datum om te stoppen, en hou hierbij rekening met je eigen omstandigheden. Plan het moment bijvoorbeeld niet de dag voor een belangrijk sollicitatiegesprek in, want dan maak je de kans op mislukking te groot.
  2. Als je gaat stoppen, kun je dat op eigen kracht doen – maar je kunt er ook hulp bij krijgen. Slechts 5% van de rokers die gestopt zijn, deden dit op eigen houtje. Met hulp verdubbel of verdrievoudig je de kans om succesvol te stoppen. Er zijn op internet verschillende gratis vormen van ondersteuning te vinden. Je kunt ook je huisarts om hulp en advies vragen; dit maakt onderdeel uit van de basisverzekering en kost je dus geen extra geld. Of je kan een coach benaderen. 
  3. Je huisarts is ook op de hoogte van de verschillende manieren van begeleiding, zoals telefonische coaching, persoonlijke coaching, groepstraining en leefstijltraining. Samen met je huisarts kun je een methode vinden die het beste bij jou als individu past, en een doel opstellen. Je kan ook medicatie krijgen die het stoppen makkelijker maakt. Als je naar je huisarts gaat, doe dit dan minstens 3 weken voor je geplande stopdatum. Dit omdat de meeste medicatie veelal twee weken nodig heeft om goed in te werken. Ook over nicotinevervangende middelen kan de huisarts je adviseren.
  4. Verwijder alle rokersbenodigdheden uit je huis als je gaat stoppen. Veel mensen krijgen bijvoorbeeld weer zin in een sigaret als ze een pakje zien liggen. Gooi ook al je aanstekers, asbakken en alles dat je met roken in verband brengt bij het afval. Zorg dat je de associatie met roken binnen je eigen omgeving zo klein maakt als je kunt.
  5. Zoek steun in je omgeving en wees duidelijk naar je omgeving over het feit dat je stopt met roken. Mensen om je heen kunnen je steunen in je moeilijke momenten. Je kunt niet zomaar een sigaret opsteken bij je vrienden, omdat ze ook op de hoogte zijn van je beslissing om te stoppen met roken en je als goede vrienden zullen aanspreken wanneer je dreigt te zwichten voor de verleiding.
  6. Zorg dat je een plan B hebt, voor als je een keer 'in de fout' gaat. Mocht je toch een keer een zwak moment hebben, dan is het een goed idee om vast te blijven houden aan je uiteindelijke doel, en niet compleet op te geven. Als je van tevoren een strategie hebt bedacht, is het makkelijker om met deze tegenslag om te gaan en zul je je sterker voelen om alsnog door te zetten.
  7. Ga sporten! Je conditie verbetert hier natuurlijk van, en wanneer je niet meer rookt, zal dat alleen maar sneller gaan. Sporten versnelt de lichamelijke processen die de afvalstoffen uit je lichaam verwijderen, zodat alle negatieve gevolgen van het roken nog sneller zullen verdwijnen. 
  8. Zoek zelf informatie op het internet over stoppen met roken. Er zijn verschillende initiatieven die mensen ondersteuning bieden bij het stoppen met roken, uiteenlopend van het verstrekken van informatie tot forums waar je met lotgenoten kunt spreken over methoden, ervaringen en problemen die je tegenkomt. Kijk hiervoor bijvoorbeeld eens op onderstaande URL's:
    http://www.rokeninfo.nl (website van het Trimbos Instituut)
    http://www.destopsite.nl (De Stopsite is ontwikkeld door STIVORO. Nu wordt de Stopsite beheerd door Luchtsignaal. Luchtsignaal is begin 2013 opgericht door oud-medewerkers van STIVORO en zij hebben de Stopsite van STIVORO kunnen overnemen.)

Coverfoto: Creative Commons 

De FIT. Methode 
Op zoek naar een stappenplan dat jou helpt met het opbouwen van spieren, slanker worden en ervoor zorgt dat je dat droomlichaam bereikt? 

De FIT. Methode leert je niet alleen alles over fitness, voeding en rust, maar voorziet je van een exact stappenplan, zodat jij precies weet wat je moet gaan doen om jouw droomlichaam te bereiken! 

Het boek is niet alleen voor beginners, maar ook voor gevorderden en zelfs pro’s! Waar wacht je dus nog op? Tijd om aan de slag te gaan!

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met FIT.nl.