1. Probeer nieuwe recepten uit
Gezónde recepten welteverstaan. Kijk rond op internet, lees bladen en neem de receptenkaartjes mee van de plaatselijke supermarkt. Daag jezelf uit om nieuwe gezonde recepten uit te proberen. Een geslaagd recept gevonden? Bewaar deze in een zelfgemaakt receptenboekje. Ook kun je je huidige succesrecepten gezonder maken. Vervang de 48+ kaas voor 30+ kaas, neem volkoren pasta in plaats van witte pasta en mager vlees in plaats van de vette variant. Op deze manier hoef je jezelf geen gerechten te verbieden en kun je toch gezond genieten.

2. Kies een sport die je echt leuk vindt
Hoeveel mensen gaan er wel niet met tegenzin naar de sportschool? Als jij een training doet die je niet leuk vindt, ben je veel eerder geneigd om te stoppen. Het voelt als een 'moetje' waardoor je het niet volhoudt. Kies daarom een sport die je leuk vindt, het bewegen zal dan meer als ontspanning gaan voelen. En hoe leuker je het vindt, hoe vaker je gaat, hoe meer calorieën je verbrandt en hoe makkelijker je afvalt. Dit draagt bij aan een negatieve energiebalans; meer energie verbranden dan binnenkrijgen. Positief dus!

3. Doe het niet alleen
Je hoeft het niet alleen te doen. Hoe fijn is het als je een maatje hebt die hetzelfde doormaakt als jij? Ga samen sporten, motiveer elkaar, stel doelen en vier het behalen van deze doelen samen. Zorg er wel voor dat diegene met wie je de strijd tegen de kilo's begint goed gemotiveerd is. Anders kan het zo zijn dat je maatje je mee terugsleurt naar je ongezonde gewoontes.

4. Daag jezelf uit
Een veelgemaakte fout is dat mensen alleen doelen stellen in gewicht, die vooral op de lange termijn zijn gericht. Hou het leuk voor jezelf en daag jezelf ook op korte termijn uit. Stel realistische, concrete kortetermijndoelen op. 

Voorbeelden:
Ik ga deze week 3 keer sporten, ik eet elke dag 250 gram groente, ik laat een week dat glaasje wijn of biertje staan.

Vind je het lastig om zelf realistische doelen op te stellen? De coaches van FIT helpen je door middel van online coaching bij het opstellen van een realistisch plan.

5. Beloon jezelf
Als je jezelf uitdaagt door middel van doelen, is het belangrijk deze regelmatig te evalueren. Doe dit bijvoorbeeld wekelijks en ga voor jezelf na of je je doelen behaald hebt. Bedenk ook een passende beloning voor jezelf (en dus niet in de vorm van eten). Doe voor elke keer dat je een doel behaald hebt geld in een spaarpotje voor een leuke outfit, of voor een weekendje weg. Je hebt het verdiend.

6. Verbied jezelf niets 
Er bestaan geen verboden voedingsmiddelen. Door jezelf je favoriete reep chocolade te verbieden, krijg je er juist meer zin in! Je kunt nergens anders meer aan denken en het afvallen voelt echt als een straf. Gun jezelf dus af en toe gewoon wat lekkers. Overdrijf niet, neem één of twee blokjes kaas of chocola en laat de rest liggen voor een andere keer.

7. Houd je einddoel in gedachten 
Het kan lastig zijn om gemotiveerd te blijven. Vooral op momenten dat het moeizamer gaat, kun je de neiging krijgen om de handdoek in de ring te gooien. Daarom is het belangrijk om je einddoel in gedachten te houden. Ga voor jezelf na waarom het belangrijk voor je is om af te vallen. Wat zijn jouw redenen? Wat verwacht je te behalen als je die kilo’s kwijt bent? Schrijf dit voor jezelf op. Ben je een beetje creatief? Maak een moodboard met dingen die jou motiveren. Foto's van jezelf toen je een paar kilo lichter was, motiverende quotes, de redenen waarom je wilt afvallen en, niet geheel onbelangrijk, de resultaten die je al behaald hebt.

Coverfoto: Flickr

De FIT. Methode 
Op zoek naar een stappenplan dat jou helpt met het opbouwen van spieren, slanker worden en ervoor zorgt dat je dat droomlichaam bereikt? 

De FIT. Methode leert je niet alleen alles over fitness, voeding en rust, maar voorziet je van een exact stappenplan, zodat jij precies weet wat je moet gaan doen om jouw droomlichaam te bereiken! 

Het boek is niet alleen voor beginners, maar ook voor gevorderden en zelfs pro’s! Waar wacht je dus nog op? Tijd om aan de slag te gaan!

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met FIT.nl.