De campagne van het Aids Fonds draagt de naam 'Het virus dreigt' en werd gelanceerd op Wereld Aids Dag. In een spot is een stem te horen die het virus voorstelt. Die vraagt of we hem nog kennen, want we zijn hem vast vergeten.

De spot gaat als volgt verder: Hij pakt ze allemaal: homo, hetero. 'Ik ben ’s werelds grootste ladykiller en ik vermoord zo’n 300 kinderen per dag.' Alles wordt minder, en de vermoeidheid slaat toe. 'Maar niet bij mij. Ik ben nu gevaarlijker dan ooit.' Het eindigt met de pay off dat aids drie keer zoveel mensen doodt dan in 1990 en dat het virus dreigt te winnen.'

Stigmatiserend
Het Aids Fonds wil met de campagne laten zien dat de strijd tegen het virus nog altijd bestaat en dat er geld nodig is om aids in 2030 de wereld uit te krijgen. Op zich een nobel streven, maar de kritiek richt zich met name op de toon van de campagne. Op Facebook: 'Het gooit ons 30 jaar terug in de tijd. Het is fout. Het is stigmatiserend. Het is kwetsend.'

Hammerstein
Advocaat Oscar Hammerstein heeft een open brief geschreven waarin hij zegt dat de nieuwe campagne mensen tegen hiv keert. Hij lichtte zijn brief toe in het Nos Radio 1 Journaal: 'Het virus vliegt niet door de lucht, het wordt door patiënten zelf verspreid. Dus als je zegt: het virus vermoordt 300 kinderen per dag, dan zeg je eigenlijk: hiv-patiënten vermoorden 300 kinderen per dag.'

Succes
Ook de claim dat het virus gevaarlijker is dan ooit, bestrijdt Hammerstein. 'De behandeling van mensen met hiv is een heel groot succes. Hun levensverwachting is net zo goed als die van mensen zonder. Hiv-dragers die worden behandeld, kunnen geen andere mensen besmetten.'

Gesprek
De Hiv Vereniging zegt ontzet te zijn door de horrorcampagne. Het Aids Fonds heeft gezegd in gesprek te gaan met de vereniging. 'Het is absoluut niet onze bedoeling om mensen te kwetsen.'

Update:
Inmiddels is bekend dat het Aids Fonds heeft besloten de campagne terug te trekken.